350 medewerkers De Lijn bobben tijdens oudejaarsnacht

Overheden zorgen voor verkeersveilige feestbussen

Om feestvierders tijdens oudejaarsnacht veilig naar hun bestemming te brengen, zet De Lijn 350 mensen in. Een ticket kost drie euro en is geldig voor een onbeperkt aantal ritten op oudejaarsavond en 1 januari. Voor meer informatie over de dienstregelingen en trajecten kunnen de reizigers terecht op www.delijn.be/oudejaar. Tijdens de vorige oudejaarsnacht maakten 184 700  feestvierders gebruik van het aanbod. De speciale feestlijnen zijn mogelijk dankzij de financiële steun van heel wat overheden.

350 medewerkers, 205 voertuigen en 130 trajecten
Voor het 28e jaar op rij laten 350 vrijwillige personeelsleden de cava en kroketten aan de kant om feestvierders veilig te vervoeren. Het gaat vooral om chauffeurs, maar ook heel wat dispatchers, controleurs, technici en medewerkers van De LijnInfo zetten zich in om een verkeersveilig alternatief te bieden. Zij zorgen voor het aanbod op 130 lijnen naar populaire bestemmingen en feestlocaties. Er worden 205 bussen en  trams ingezet.

Veel gelegenheidstrajecten
Omdat er heel wat gelegenheidstrajecten zijn tijdens oudejaar, raadt De Lijn aan om de dienstregelingen te raadplegen op www.delijn.be/oudejaar. Wie daarover vragen heeft van oud op nieuw, kan tot 6 uur ’s ochtends terecht op het infonummer (070 220 200 – 0,30 euro / minuut) en de socialmedia-accounts van De Lijn (Twitter: @delijn en Facebook: De Lijn www.facebook.com/delijn).

Gratis of goedkoper
Heel wat mensen kunnen tijdens oudejaarsnacht gratis of goedkoper de bus of tram nemen dankzij de steun van hun gemeente. Wie moet betalen, kan een oudejaarsnachtbiljet kopen van drie euro. Dat is geldig voor een onbeperkt aantal ritten op oudejaarsavond en nieuwjaarsdag. Het oudejaarsnachtbiljet is op 31 december vanaf 18 uur te koop bij de chauffeur. Abonnees rijden gratis tijdens oudejaarsnacht. Ook de gewone vervoerbewijzen zijn dan geldig.

Antwerpen: feestbiljet bij 40 gemeenten en districten
Van oud naar nieuw staan in de provincie Antwerpen 165 chauffeurs paraat om de feestvierders veilig te vervoeren. 8 tramlijnen en 20 buslijnen rijden de hele nacht. In 40 gemeenten kunnen de reizigers gebruik maken van een voordelig feestbiljet. Dit biljet is niet op de tram of bus verkrijgbaar. Inwoners van de deelnemende gemeenten kunnen hiervoor terecht bij hun gemeente. Voor meer informatie raadplegen ze best de gemeentelijke infokanalen. Het gaat om de volgende districten en gemeenten:

Aartselaar, Arendonk, Beerse, Borsbeek, district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Brasschaat, Brecht, Dessel, Duffel, Ekeren, Essen, Hemiksem, Herentals, Hoogstraten, Kalmthout, Kapellen, Kasterlee, Laakdal, Lille, Lint, Malle, Mechelen, Merksplas, Niel, Oud-Turnhout, Ranst, Ravels, Retie, Rijkevorsel, Rumst, Schelle, Schilde, Schoten, Stabroek, Turnhout, Vosselaar, Wijnegem, Wommelgem, Wuustwezel en Zoersel.

Het Antwerpse oudejaarsnachtaanbod is mede mogelijk dankzij Unizo Wilrijk en Kiss me NYE.

Limburg: gratis feestbiljet voor inwoners 16 gemeenten
In Limburg zijn er 12 feestbustrajecten dankzij de financiële steun van de provincie Limburg. Ook 16 gemeenten dragen bij aan de kosten en bieden hun inwoners een gratis Feestbiljet aan. Het gaat om Bilzen, Bocholt, Bree, Diepenbeek, Genk, Hamont-Achel, Hasselt, Heusden-Zolder, Laakdal, Leopoldsburg, Maasmechelen, Neerpelt, Overpelt, Peer, Tongeren en Wellen. De inwoners kunnen op voorhand een gratis feestbiljet afhalen in een verdeelpunt in hun gemeente.

Oost-Vlaanderen: gratis dankzij de provincie
In Oost-Vlaanderen trakteert de provincie op gratis vervoer met 35 feestlijnen. Deze zijn herkenbaar aan hun F-nummer. Ritten met de andere lijnen en het nachtnet in Gent zijn betalend.

Vlaams-Brabant: 29 buslijnen
In Vlaams-Brabant kunnen de feestvierders gebruikmaken van 28 feestlijnen en nachtbus 620. Er zijn geen gratis feestbussen.

West-Vlaanderen: gratis in en naar Brugge
In West-Vlaanderen zijn er 21 feestlijnen, inclusief de Kusttram. Brugge biedt gratis vervoer aan op alle speciale nachtritten van, naar en in de stad.

Een van de  205 feestbussen en -trams die feestvierders veilig thuis brengen tijdens oudejaarsnacht.
Een van de 205 feestbussen en -trams die feestvierders veilig thuis brengen tijdens oudejaarsnacht.