De Lijn verbetert aanbod voor de Vlaamse Rand

Betere verbindingen en nieuwe buslijnen in de regio’s Asse en Wemmel

20 juni 2024 - Vanaf 1 juli 2024 voert De Lijn aanpassingen door in het openbaar vervoernetwerk in de Vlaamse Rand, met een focus op Wemmel en Asse. Deze aanpassingen zijn gebaseerd op de reacties van reizigers en stakeholders, en zijn gericht op een efficiënter en betrouwbaarder vervoersaanbod.

Vernieuwde buslijnen en verbeterde frequenties

De Lijn zet in op een betrouwbaar, vraagvolgend en efficiënt aanbod dat iedereen zo vlot mogelijk op zijn of haar bestemming brengt. De vervoersmaatschappij volgt daarom de reacties van haar reizigers en stakeholders nauw op: ze verzamelt alle meldingen, onderzoekt en stuurt bij waar dat nodig, wenselijk maar ook haalbaar is. Vanaf 1 juli 2024 voert De Lijn een beperkt aantal aanpassingen door. Het kan gaan om een frequentieverhoging of -verlaging, een extra halte, een extra rit in functie van een school, een verandering in de avondbediening enz.

Een openbaarvervoernetwerk is geen statisch, maar wel een levend gegeven dat regelmatig aanpassingen nodig heeft. In cocreatie met de partners in de vervoerregio’s gaat De Lijn blijvend aan de slag om de beste oplossing te bieden voor de reiziger. Daarvoor baseert De Lijn zich op data: op vragen en meldingen van klanten, stakeholders en personeel, en in evenwicht met de beschikbaarheid van voertuigen en personeel bij De Lijn en haar exploitanten.

De aanpassingen die vanaf 1 juli van kracht worden, zijn al raadpleegbaar op de website. Reizigers kunnen via de routeplanner controleren of er wijzigingen zijn in hun reisroute en of ze nieuwe verplaatsingsmogelijkheden krijgen. Op de website van De Lijn (www.delijn.be/aanpassingen) vinden ze eveneens een overzicht per provincie. Er worden ook nieuwe dienstregelingstabellen geplaatst bij de betrokken haltes.

Aanpassingen in de regio Vlaamse Rand

Vanaf 1 juli komen er in de regio’s Asse en Wemmel een reeks aanpassingen om de reiservaring met het busnet te optimaliseren. Wat kunnen reizigers verwachten?

• Duidelijkere reiswegen die hen sneller naar hun bestemming brengen.
  • Een verbeterde dienstregeling, waardoor zij vaker de bus kunnen nemen.
  • Nieuwe lijnnummers en reiswegen voor sommige buslijnen, evenals verhoogde frequenties die aansluiten bij hun behoeften.

Lijnwijzigingen in detail

Asse

• Lijn R14 Brussel Noord - Asse - Affligem – Aalst
    • Vroeger bekend als lijn 214, neemt nu spitsritten over van lijn 213 tussen Brussel Noord en Asse Station.
    • Biedt frequente verbindingen met belangrijke overstapmogelijkheden in Brussel en Asse.
  • Lijn 213 Aalst – Ternat – Asse (-Simonis)
    • Lijn 213 behoudt zijn lijnnummer, maar rijdt niet langer via Brussel Noord
    • Verlaagde frequentie in de daluren, maar lijn R14 zorgt voor een snelle verbinding tussen Aalst en Asse en lijn 65 zorgt voor de verbinding tussen Asse en Ternat.
    • De ochtend- en avondritten in functie van de scholen in Aalst, Asse, Ternat en Ganshoren blijven behouden.
    • Het weekendaanbod verdwijnt.
    • Buiten de voorziene dienstregeling kunnen reizigers de trein nemen tussen Aalst en Ternat.
  • Lijn 714 snelbus Brussel Noord – Asse – Aalst
    • Deze lijn kende je vroeger onder het nummer 212 en behoudt dezelfde reisweg, haltes en frequentie als voorheen.

Wemmel

• Lijn R10 UZ Brussel - Dilbeek - Anderlecht – Halle
    • Deze lijn kende je vroeger onder het nummer 810 en rijdt vanaf juli ook op zondag tussen Dilbeek stelplaats en Halle Station.
    • De bussen rijden via een aangepaste reisweg in Groot-Bijgaarden: tussen de haltes Groot-Bijgaarden Kerk en Zellik Maalbeek rijdt deze lijn via de Alfons Gossetlaan en Brusselsesteenweg.
    • Deze lijn neemt de ritten van lijn 243 over tussen Zellik en Wemmel.
  • Lijn R40 Brussel Noord - Bockstael - Wemmel (- Asse)
    • Deze lijn bundelt de vroegere lijnen 240 en 242.
    • Verhoogde frequentie op weekdagen en in het weekend.
    • De helft van de ritten van lijn 242 van en naar Asse station worden overgenomen door lijn R40: 9 richting Asse, 11 richting Brussel Noord.
  • Lijn R41 Brussel Noord - Bockstael - Strombeek-Bever Drijpikkel
    • Deze lijn kende je vroeger onder het nummer 241 en behoudt haar vertrouwde reisweg.
    • Verlaagde frequentie en inkorting van de amplitude.
  • Lijn R45 Brussel Noord - Merchtem – Dendermonde
    • Deze lijn kende was vroeger gekend onder het nummer 245 en behoudt haar vertrouwde reisweg.
    • Verhoogde frequentie op zaterdag en zondag.
    • Inkorting van de amplitudes: minder vroeg en minder laat.
    • Afgestemde aansluiting aan Dendermonde station met de IC-trein richting Gent.

Reizigers worden aangemoedigd om de website te bezoeken voor meer informatie en om hun reisroutes te controleren.

regiofolder_Brabantse_Kouters_BBH_fase3.pdf

PDF - 2.8 Mb