Helft senioren zit liever in de bus of tram dan in de wagen

Hoewel grootouders hun kleinkinderen meestal met de auto vervoeren naar school, hobby of huis, nemen zowel grootouders als kleinkinderen liever samen het openbaar vervoer. Niet alleen zegt 72 procent van de senioren dat de kleinkinderen de tram of bus een hele belevenis vinden, meer dan de helft vindt het ook leuker dan in de wagen. Dat blijkt uit een onderzoek van iVOX bij 1 000 Vlaamse grootouders in opdracht van De Lijn. ‘Wij hopen alvast dat grootouders met de openbaarvervoermicrobe die overdragen aan hun kleinkinderen’, zegt directeur Marketing & Verkoop Tamara De Bruecker.

Vaker de bus als kleinkinderen vlakbij wonen
Grootouders die dichter bij hun kleinkinderen wonen, gaan vaker samen op uitstap en doen ook meer verschillende uitstappen. 42 procent zegt daarvoor af en toe het openbaar vervoer te gebruiken. Dit stijgt tot bijna 50 procent bij grootouders die vlakbij hun kleinkinderen wonen.

De Vlaamse grootouders (vanaf 55 jaar) met kleinkinderen hebben gemiddeld drie kleinkinderen onder de 18 jaar. Bij meer dan driekwart van hen wonen de kleinkinderen vlakbij of redelijk in de buurt. De auto blijft het meest gebruikte vervoermiddel van grootouders om de kleinkinderen van en naar school te brengen (61 %), naar een hobby (51 %) of naar huis (77 %). Drie op vier 55+’ers ondernemen minstens een keer per jaar een daguitstap met hun kleinkinderen.

De populairste uitstappen met de kleinkinderen:

1. Park/bos (75 %)
  2. Winkelen (74 %)
  3. Supermarkt (70 %)
  4. Zee (64 %)
  5. Zoo (53 %)

Openbaar vervoer populairder met de jaren
Opvallend is dat hoe ouder senioren zijn, hoe vaker ze gebruik maken van de bus, tram of trein. Waar bij de 55- tot 64-jarigen 40 procent aangeeft soms gebruik te maken van het openbaar vervoer, stijgt dat cijfer bij de 65+’ers naar 52 procent. De senioren die aangeven dat ze het openbaar vervoer wekelijks gebruiken, leggen bijna 20 procent van hun reistijd met de bus of tram af.

Minder verveling op de bus

72 procent van de grootouders zegt dat de kleinkinderen het openbaar vervoer een heel avontuur vinden, 52 procent vindt het zelf ook prettiger in de bus of in de trein dan in de auto. Daarnaast vervelen de kleinkinderen zich minder snel in de bus, trein of tram, zo geeft de helft van de grootouders aan. Niet meer nodig om de kleinkinderen te entertainen, wat voor één op de vier grootouders een hele opgave is. Bovendien vindt maar liefst 15 procent - en dan vooral de oma’s (18 %) - het stresserend om met kinderen in de auto te rijden.

Abokado
De Lijn voerde dit onderzoek uit naar aanleiding van de lancering van de abokado: een cadeaubon voor de aankoop of verlenging van een 65+-abonnement, verkrijgbaar in de Lijnwinkel of via www.delijn.be/abokado. De cadeaubon is 1 jaar geldig en uitsluitend inwisselbaar voor een 65+-abonnement t.e.m. 31 december 2016. Hij kost 55 euro, inclusief verzend- en administratiekosten.

Tamara De Bruecker, directeur Marketing en Verkoop:

’Wij hopen dat grootouders met de openbaarvervoermicrobe die overdragen aan hun kleinkinderen. We willen het vrijetijdsgebruik van het openbaar vervoer bovendien stimuleren door onder meer combitickets aan te bieden. Meer dan de helft van de Vlaamse grootouders is daar alvast fan van.’