Vernieuwing tramsporen in Wijnegem vanaf 29 april 2024: tijdelijke hinder voor tram- en buslijnen

Vanaf 29 april tot en met 24 mei vinden er vernieuwingswerken plaats aan de tramsporen en wissels bij Wijnegem Fortveld. Deze werken zullen tijdelijke hinder veroorzaken voor verschillende tram- en buslijnen in de omgeving. Het uitvoeren van deze noodzakelijke werken zal impact hebben op het tram- en busaanbod. De werken worden in verschillende fases uitgevoerd. De fase met de grootste impact voor de reizigers is gepland van 8 tot 13 mei, de periode van het weekend rond Hemelvaart.

Om het tramaanbod comfortabel, veilig en performant te kunnen uitvoeren, moet de infrastructuur betrouwbaar zijn. Daarvoor is er regelmatig onderhoud en vernieuwing nodig. Werken aan de traminfrastructuur zijn dus noodzakelijk en garanderen een betrouwbare tramexploitatie. ​

Impact op tram- en buslijnen

• Tramlijnen 5 (P+R Linkeroever - Wijnegem) en 10 (P+R Schoonselhof - Wijnegem) zijn onderbroken van 8 tot 13 mei.
  • Deze buslijnen rijden in omleiding van 29 april tot 24 mei:
    • 140 Hoboken Polderstad – UZA – Mortsel - Wijnegem
    • 410 Antwerpen – Wijnegem – Malle – Beerse - Turnhout
    • 780 Wijnegem – Schoten – Brasschaat – Kapellen - Hoevenen

​Fase 1: van 29 april tot en met 5 mei

Tijdens deze fase zijn er voorbereidende werken op het plein met lichte impact op de trams.

Fase 2: van 6 tot en met 8 mei om 20 uur

Tijdens deze fase zijn er voorbereidende werken op het plein, voet- en fietspad met de volgende impact op de tram- en buslijnen

• Tramlijnen 5 en 10 rijden tot de tijdelijke eindhalte Wijnegem Schijnbeemden.
    • Bij vertrek rijden de trams door de werfzone en stoppen enkel aan de halte Wijnegem Fortveld richting Deurne op de Turnhoutsebaan.
    • Niet-bediende halte tijdens fase 1 en 2: halte ‘Wijnegem Fortveld’ op de keerlus.
  • Buslijn 410:
    • Richting Wijnegem Dorp bedienen de bussen de haltes Wijnegem Shopping en Wijnegem Schijnbeemden op de zijrijbaan en niet op de tram- en busbaan. De tijdelijke haltes staan tegenover de tramhaltes.
    • Richting Deurne blijven de bussen alle haltes normaal bedienen.
  • Buslijnen 140 en 780:
    • Richting Wijnegem Dorp bedienen de bussen de halte Wijnegem Schijnbeemden op de zijrijbaan en niet op de tram- en busbaan. De tijdelijke halte staat tegenover de tramhalte.
    • Richting Wijnegem Shopping blijven de bussen alle haltes normaal bedienen.

Fase 3: van 8 mei om 20 uur tot en met 13 mei om 4 uur

Tijdens deze fase zijn er vernieuwingswerken op het plein, voet- en fietspad met de volgende impact op tram- en buslijnen:

• Tramlijnen 5 en 10 rijden niet verder dan de halte Deurne Ertbrugge. Dit is dan de tijdelijke eindhalte. Niet-bediende haltes in beide richtingen:
    • Wijnegem Shopping
  • Buslijn 410
    • Richting Wijnegem rijden de bussen in omleiding via de Houtlaan, Merksemsebaan, Turnhoutsebaan, Wommelgemsteenweg en Wijnegem Markt.
    • Niet-bediende haltes:
      • Wijnegem Shopping
      • Wijnegem Fortveld
    • Richting Antwerpen stoppen de bussen op de zijrijbaan aan de halte Wijnegem Fortveld en bedienen daarna alle haltes verder via de normale reisweg.
  • Buslijnen 140 en 780
    • Richting Wijnegem rijden de bussen in omleiding de via Houtlaan, Merksemsebaan, Turnhoutsebaan, Wommelgemsteenweg en Wijnegem Markt.
    • Niet-bediende haltes:
      • Wijnegem Fortveld
    • Richting Wijnegem Shopping stoppen de bussen op de zijrijbaan aan de halte Wijnegem Fortveld en rijden ze vervolgens via de normale reisweg naar Wijnegem shopping.

Fase 4: van 13 tot en met 19 mei

Tijdens deze fase gebeurt de afwerking van het plein, voet- en fietspad.

Fase 5: van 19 tot en met 24 mei

Tijdens deze fase is er de verdere afwerking van het plein en hervat de normale verkeerssituatie op de Turnhoutsebaan.

Voor de tram- en buslijnen geldt tijdens fase 4 en 5 terug dezelfde situatie als bij fase 1 en 2.