11,2 miljoen sms-tickets in 2015

1 Vlaming op 6 gebruikt sms-ticket

In 2015 hebben de reizigers van De Lijn 11,2 miljoen sms-tickets aangevraagd. Dat zijn er 1,3 miljoen meer dan in 2014, een nieuw record. Daarnaast is het aantal gebruikers van het sms-ticket het voorbije jaar gestegen tot een miljoen. In de loop van vandaag / woensdag wordt het 40 miljoenste sms-ticket sinds de lancering verkocht.

Meer dan 1 miljoen sms-tickets per maand sinds september

Vorig jaar kochten de reizigers van De Lijn 11 157 527 sms-tickets, of 13 procent meer dan in 2014. De kaap van de 1 miljoen sms-tickets per maand werd voor het eerst gerond in september. Ook in oktober en december gingen meer dan 1 miljoen sms-tickets de deur uit. Over heel 2015 werden gemiddeld 30 642 sms-tickets per dag aangevraagd. Met 49 906 sms-tickets tekende dinsdag 15 december voor het dagrecord. Dit jaar mikt De Lijn op meer dan een miljoen sms-tickets per maand.

1 miljoen Vlamingen betalen bus- of tramrit met gsm

Nooit eerder maakten zo veel mensen gebruik van een sms-ticket. Het aantal unieke gebruikers steeg vorig jaar met 20 procent tot 983 052. Dat is een toename met 164 781. De gemiddelde gebruiker vraagt elke maand een sms-ticket aan.

‘Verkoop bij chauffeur meer dan gehalveerd’

Filip Brutsaert, afdelingshoofd Klant & Verkoop:

‘Met het sms-ticket hebben we de biljetverkoop bij de chauffeur meer dan gehalveerd. Deze transacties vergden veel tijd, wat ten koste ging van de rijtijd. Omdat het sms-ticket een goedkoper en gemakkelijk alternatief is, zijn veel mensen overgestapt naar betalen met de gsm. In 2007 werden nog 16,5 miljoen biljetten verkocht op de bus en tram, in 2015 waren dat er 7,1 miljoen. Het sms-ticket is nu goed voor bijna twee derde van de vervoerbewijzen voor een enkele rit.’

Geschiedenis sms-tickets

Het sms-ticket werd op 6 september 2007 gelanceerd voor Proximusklanten op de stadsnetten van Antwerpen en Gent. Daardoor bleef de verkoop de eerste jaren beperkt. Op 1 februari 2010 werd het systeem uitgebreid tot heel Vlaanderen voor  Proximusklanten, waardoor de verkoop verdrievoudigde. De uitbreiding tot alle operatoren in heel Vlaanderen in 2011 zorgde voor de grote sprong vooruit. Sinds 1 januari 2011 kunnen ook Mobistar- en BASE-klanten sms-tickets aanvragen, voor Telenetklanten gebeurde dat op 9 november 2011. In 2014 stak de verkoop van sms-tickets die van biljetten bij de chauffeur voorbij.

Aanvraag van een sms-ticket.