1,3 miljoen ritten met digitale vervoerbewijzen

M-ticket nu ook in app KBC Mobile

Sinds vandaag kunnen klanten van KBC, CBC en KBC Brussels Bank- en verzekeringen het m-ticket van De Lijn kopen via KBC Mobile. Dat is een primeur voor mobiel bankieren in België. Met deze samenwerking wil De Lijn het nog makkelijker maken om te betalen voor de bus of tram en de hoeveelheid geld op het voertuig afbouwen. De voorbije twee jaar hebben reizigers van De Lijn 1,3 miljoen ritten gemaakt met een digitaal vervoerbewijs (excl. sms-ticket). Het m-ticket van De Lijn is het eerste digitale ticket (te koop via de smartphone) bij het openbaar vervoer in België.

“Bank vooruit voor gebruiksgemak”

Roger Kesteloot, directeur-generaal De Lijn:

“Met de KBC Mobile app maken we betalen voor bus en tram nog laagdrempeliger. Vorig jaar waren de digitale tickets (= sms-ticket + m-ticket) goed voor 60 procent van de losse tickets. Intussen kan je met de smartphone alle courante vervoerbewijzen kopen: een ticket voor een enkele rit, een tienrittenkaart en een dagpas. Nu KBC als eerste grootbank het m-ticket aanbiedt, gaat het gebruiksgemak voor onze reizigers er letterlijk een bank op vooruit.”

Geen aparte app nodig

De gebruikers van KBC Mobile kunnen vanaf nu hun rit met de bus of tram van De Lijn betalen. Ze hoeven geen aparte app te installeren. De enige voorwaarde om een m-ticket via de app te kopen, is je gsm-nummer ingeven. Vervolgens selecteer je in KBC Mobile ‘De Lijn’ en je de rekening waarmee je betaalt. Na deze keuze begint de 60 minuten reistijd. Het is mogelijk om meerdere tickets te kopen voor bijvoorbeeld medereizigers. Bij een controle van het vervoerbewijs kan je het m-ticket oproepen. Het m-ticket is het voordeligste vervoerbewijs voor een enkele rit, goed voor 60 minuten onbeperkt reizen.

Betere start dan het sms-ticket

Met ruim driekwart miljoen stuks op twee jaar doet het m-ticket de helft beter dan het sms-ticket in dezelfde periode na de lancering. Op dezelfde termijn werden er 491 000 sms-tickets aangevraagd.

Bovenop deze cijfers zijn er nog eens een half miljoen ritten met de m-card10, een digitale tienrittenkaart die in februari van dit jaar werd gelanceerd. Maandelijks gaan er 10 000 digitale tienrittenkaarten de deur uit. Een rit met een m-ticket kost 1,80 euro, met een m-card10 is dat 1,50 euro.

4 nieuwe aanbieders in de pijplijn

Zowel het m-ticket als de m-card10 zijn te koop via de app van De Lijn. Daarnaast zijn de m-tickets ook te koop via de apps van vijf externe aanbieders: Whim, Mobiflow en BeMobile voor particulieren, en XXImo en Olympus Mobility voor professionele gebriuikers. Er lopen tests of gesprekken met vier nieuwe aanbieders.

Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn / Antwerpen, De Lijn
Viviane Huybrecht Directeur Corporate communicatie/woordvoerster, KBC Groep