171 000 reizigers voor feestbussen en -trams

De Lijn heeft de voorbije oudejaarsnacht in heel Vlaanderen 171 000 feestvierders vervoerd. Om alles in goede banen te leiden, kon de vervoermaatschappij rekenen op 450 medewerkers. De nacht verliep rustig.

Cijfers per provincie

Antwerpen

In Antwerpen namen 120 000 feestvierders de bus of tram tijdens oudejaarsnacht, of 5 000 meer dan vorig jaar. Het centrum van Antwerpen was zoals elk jaar de topbestemming. Dankzij de financiële steun van 43 gemeenten en districten konden hun inwoners gratis of goedkoper de feestbussen nemen.

Limburg

De Limburgse feestbussen hebben van oud op nieuw 3 600 feestvierders vervoerd, of ongeveer evenveel als vorig jaar. De populairste lijnen waren feestbus 403 (Hasselt - Peer - Overpelt - Neerpelt), feestbus 405 (Hasselt - Diepenbeek - Maasmechelen) en 401 (Hasselt - Genk - Waterschei - Zwartberg), 410 (Hasselt - Rapertingen - Wellen) en 415 (Hasselt - Overpelt - Neerpelt). Dankzij de financiële steun van de provincie en 25 gemeenten waren er 23 feestlijnen.

Oost-Vlaanderen

In Oost-Vlaanderen vervoerde De Lijn 14 700 reizigers van en naar hun bestemming, ongeveer evenveel als vorig jaar. Dankzij de steun van de provincie Oost-Vlaanderen waren de feestbussen vannacht opnieuw gratis. In Gent stapte 4 procent minder reizigers op de bus. In het Waasland en de Denderstreek noteerde De Lijn dan weer een stijging met respectievelijk 14 procent en 11 procent.

Vlaams-Brabant

In Vlaams-Brabant kozen 17 700 feestneuzen voor de feestbussen, vorig jaar waren dat er 17 200. De populairste bestemming was ook dit jaar het centrum van Leuven. Ook de lijnen in het Pajottenland deden het bijzonder goed: daar telde De Lijn ongeveer 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. De feestbussen waren mogelijk dankzij de steun van 19 gemeenten en AB InBev.

West-Vlaanderen

In West-Vlaanderen vervoerde De Lijn vannacht  15 000 feestvierders, een status quo ten opzichte van vorig jaar. In de kustregio waren er 8 000 reizigers, het merendeel nam de Kusttram. In Brugge stapten regio 7 000 mensen op de gratis feestbussen. Door de stad Brugge waren de feestbussen van en naar de stad gratis.

390 BOB’s voor veilig vervoer

Voor het 29e jaar op rij zette De Lijn tijdens oudejaarsnacht 390 mensen in voor 135 speciale oudejaarsnachtbussen en -trams. Het gaat vooral om chauffeurs, maar ook heel wat dispatchers, controleurs en technici. Ook het socialmediateam gaf de hele nacht informatie.

Feestvierders op een van de oudejaarsnachtlijnen. (foto: Jef Boes)