3 nieuwe reisinfotoepassingen voor reizigers De Lijn

Minder invulwerk en muisklikken

Om het makkelijker te maken om de bus of tram te nemen, lanceert De Lijn drie nieuwe reisinfotoepassingen: een app die de volgende halte aankondigt, een vernieuwde routeplanner op de website en een vernieuwde zoekfunctie voor dienstregelingen. De nieuwe toepassingen vereisen minder invulwerk en muisklikken. Met de nieuwe toepassingen wil De Lijn het gebruiksgemak voor haar reizigers verhogen en de tevredenheid verbeteren.

Nieuwe routeplanner

De nieuwe routeplanner op de website vergt veel minder invulwerk dan de vorige versie. Het volstaat om enkele beginletters in te geven om het vertrek- en/of eindpunt te selecteren uit een lijst. Het volledige adres ingeven is niet meer nodig. Daarnaast kan de reiziger ook zijn volledige route bekijken op een kaart of downloaden als pdf.

Nieuwe dienstregelingenzoeker

Met de nieuwe dienstregelingenzoeker kan de gebruiker meteen de dienstregeling op het scherm raadplegen. Het is niet meer nodig om daarvoor een pdf te openen. Daarnaast kan je eenvoudig de datum veranderen of de dienstregeling in de andere richting opvragen. Bij de vorige versie moest daarvoor een nieuwe zoekopdracht opgestart worden.

App voor halteaankondiging op bus of tram

De smartphonetoepassing vertelt de gebruiker op de bus of tram over hoeveel minuten hij zijn afstaphalte bereikt. De app toont de volgende haltes op die lijn en de bijhorende reistijd. Hiervoor gebruikt de toepassing de gps van de smartphone.

Voorlopig is er alleen een versie voor iPhones, gratis te downloaden in de appstore van Apple. Als de test succesvol is, wordt de toepassing in 2015 geïntegreerd in de andere reisinfoapps van de vervoermaatschappij en komt er een versie voor de andere besturingssystemen.

40 % aanvragen vanop smartphones

Elke maand geeft de routeplanner van De Lijn 3,5 miljoen reisadviezen. Daarvan komen er 2 miljoen van computers en 1,5 miljoen van smartphones.

Tom Van de Vreken Woordvoerder, De Lijn

Mediagalerij: klik hier voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. Het Vlaams gewest heeft 81,6 procent van de aandelen van De Lijn, de overige aandeelhouders zijn lokale overheden. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1000 lijnen en 36000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar bijna 11 miljoen ritten. Samen met privé-exploitanten die rijden in opdracht van De Lijn worden ongeveer 4100 voertuigen ingezet: 399 trams en 3700 bussen. De privé-exploitanten nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met goed 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken ook nog eens meer dan 2000 mensen.