400 medewerkers De Lijn zorgen voor verkeersveilig oudejaar

Nieuw: sms-ticket voor oudejaarsnacht

Voor het dertigste jaar op rij zorgt De Lijn tijdens oudejaarsnacht voor een verkeersveilig alternatief. 400 medewerkers laten de cava en kroketten aan de kant om feestvierders veilig van en naar hun bestemming te brengen. Het speciale aanbod op 150 lijnen is mogelijk dankzij de financiële steun van heel wat overheden. Nieuw is het sms-ticket voor bus en tram tijdens de hele oudejaarsnacht en eerste januari.

3,3 miljoen reizigers

Het oudejaarsnachtaanbod van De Lijn is al jaren een vaste waarde van oud op nieuw: de voorbije 29 edities namen 3,3 miljoen mensen dan de bus of tram. Dit jaar zorgen meer dan 400 medewerkers en ruim 200 bussen en trams opnieuw voor een verkeersveilig alternatief op 150 trajecten. Sommige volgen hun vaste traject, andere bedienen een gelegenheidstraject. Een overzicht van het aanbod is te vinden op www.delijn.be/oudejaar.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is blij met het verkeersveilige extra aanbod: ‘Dankzij De Lijn vier je de overgang van oud naar nieuw zonder ongelukken. We weten dat er in de oudejaarsnacht veel vraag is naar een openbaar vervoer dat je vlot en vooral veilig naar huis brengt. Dus zorgen we ook voor aangepast aanbod.’

30 u bus en tram voor 3 euro

Heel wat overheden bieden een gratis of goedkoper sms-ticket aan tijdens oudejaarsnacht. Hun inwoners kunnen dat aanvragen via de website van hun gemeente. Met de link die ze vervolgens krijgen, kunnen ze op oudejaarsavond vanaf 18 uur hun sms-ticket activeren. De provider rekent nog wel 0,15 euro kosten aan. Er kunnen maximaal 4 sms-tickets per gsm-nummer aangevraagd worden. Registreren voor een gratis sms-ticket kan tot en met 30 december.

Wie toch een kaartje moet kopen, kan 30 uur onbeperkt bus en tram nemen voor 3 euro (+ 0,15 euro operatorkosten). Het sms-ticket voor oudejaarsnacht vraag je aan door ‘event’ te sms’en naar 4884. Dit sms-ticket is geldig vanaf 18 uur op 31 december en de hele eerste januari. Een papieren kaartje voor oudejaarsnacht is de avond zelf vanaf 18 uur te koop uur bij de chauffeur. Met het oudejaarsnachtticket kan je alle bussen, trams en feestritten nemen, uitgezonderd de Limburgse snellijnen.

Gratis bussen

Antwerpen: 42 gemeenten en districten

In de provincie Antwerpen zorgen 42 gemeenten en districten voor het oudejaarsnachtaanbod. Heel wat gemeenten bieden een gratis of goedkoper sms-ticket aan. De lijst is te vinden op https://www.delijn.be/nl/overdelijn/campagnes-acties/oudejaar-2017-2018/ant/partners.html.

Limburg: 26 gemeenten

Dankzij de steun van het provinciebestuur en 26 gemeenten bedienen 30 feestbussen 25 trajecten doorheen de hele provincie. De inwoners van de deelnemende gemeenten kunnen een gratis of goedkoper sms-ticket aanvragen via de website van hun gemeente. De lijst is te vinden op https://www.delijn.be/nl/overdelijn/campagnes-acties/oudejaar-2017-2018/lim.html.

Oost-Vlaanderen: hele provincie

De 35 feestbuslijnen in Oost-Vlaanderen zijn gratis dankzij het provinciebestuur. Het gaat om 17 lijnen in regio Gent, 10 in regio Waasland en 8 in regio Dender. Deze feestlijnen zijn te herkennen aan hun F-nummer. De overige lijnen – waaronder de 8 Gentse nachtlijnen – zijn betalend.

Vlaams-Brabant: bussen 245 en 288

In Vlaams-Brabant rijden er 30 feestbussen van oud op nieuw. Het gaat om 18 lijnen in Oost-Brabant en 12 in de Vlaamse Rand en het Pajottenland. Lijnen 245 (Brussel – Wemmel – Merchtem – Opwijk) en 288 (Mechelen – Kapelle-op-den-Bos) rijden gratis. Het aanbod is mogelijk dankzij de steun van heel wat steden, gemeenten, de Intergemeentelijke preventiedienst Pajottenland en AB InBev.

West-Vlaanderen: regio Brugge

In de kustprovincie rijden zowel de Kusttram als 20 buslijnen in en naar Brugge en Oostende. Dankzij de stad Brugge reis je gratis met de bus in Brugge van 31 december ’s morgens (8.00 uur) tot en met nieuwjaarsochtend om 7.00 uur.

Enkele feestbussen tijdens oudejaarsnacht.