45 % meer sms-tickets in 2013

700 000 Vlamingen betalen bus- of tramrit met gsm

Steeds meer mensen betalen hun bus- of tramrit met de gsm: in 2013 hebben de reizigers van De Lijn meer dan 8 miljoen sms-tickets aangevraagd. Dat is 45 procent of 2,5 miljoen stuks meer dan in 2012. Ook het aantal gebruikers van een sms-ticket is sterk gestegen. In 2013 is vanop bijna 700 0000 unieke gsm-nummers een sms-ticket aangevraagd, dat is 29 procent of 160 000 gsm-nummers meer dan een jaar eerder.

Stipter rijden door minder te verkopen
Met het sms-ticket wil De Lijn haar reizigers een goedkoper alternatief bieden voor een biljet bij de chauffeur en stipter kunnen rijden. Door het sms-ticket besteden de chauffeurs minder tijd aan de verkoop van biljetten: de biljetverkoop op het voertuig is sinds 2009 met 32 procent gedaald. Sinds de lancering van het sms-ticket in 2007 zijn er meer dan 18 miljoen sms-tickets verkocht.

Hoe een sms-ticket aanvragen?
Wie een sms-ticket wil kopen, moet voor hij opstapt een bestelcode sms’en naar het verkort nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat ‘DL’, voor een sms-ticket van 120 minuten ‘DL120’. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen. Als de reis langer duurt, moet de reiziger een nieuw sms-ticket of een ander vervoerbewijs kopen. Wie een sms-ticket gebruikt, moet dat bij het opstappen tonen aan de chauffeur.

22,5 % goedkoper dan biljet bij chauffeur
Een sms-ticket kost 1,40 euro voor 60 minuten of 2,20 euro voor 120 minuten. Daarbij komen nog 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. Het sms-ticket is tot 22,5 % goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.

Betaling via belkrediet of factuur
Een sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur (postpaid), of afgetrokken van het beltegoed (prepaid kaarten). Het is niet nodig om zich eerst te registreren. Wie belt met een bedrijfs-gsm kan alleen na toestemming van zijn werkgever gebruik maken van het systeem.

Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn, De Lijn