5000 Vlamingen doen mee aan 1e Mobiele Maandag

De Lijn spoort Vlamingen aan om fileproblematiek aan te pakken

Vandaag start De Lijn met ‘Mobiele Maandag’. Met dit initiatief spoort de vervoermaatschappij iedereen aan om kritisch na te denken over zijn verplaatsingsgewoonten en minstens één dag per week te kiezen voor een andere manier om zich te verplaatsen. Zo wil De Lijn een mentaliteitswijziging bekomen om de fileproblematiek aan te pakken. Het initiatief wordt warm onthaald bij de Vlaming: in amper één week tijd registreerden al 5000 Vlamingen zich via de website www.mobielemaandag.be.

Mobiele Maandag werd vorige week dinsdag voorgesteld samen met een mobiliteitsonderzoek (iVOX) bij 1000 Vlamingen tussen 15 en 75 jaar. Hieruit bleek dat 3 op de 4 Vlamingen de ander verantwoordelijk vinden voor de file. Met het initiatief wil De Lijn niet enkel ‘de ander’, maar wel àlle Vlamingen aansporen om kritisch na te denken over hun verplaatsingsgewoonten en minstens één dag per week te kiezen voor een alternatieve manier om zich te verplaatsen. Op deze manier wil De Lijn de fileproblematiek en het ecologisch, economisch en psychologisch leed dat eruit voortvloeit aanpakken. 7 op de 10 Vlamingen juichen het initiatief alvast toe. Bovendien registreerden in nog geen week tijd circa 5000 mensen zich op de website van Mobiele Maandag.

Volgens Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, komen de eerste positieve resultaten van de campagne door het samenhorigheidsgevoel:

‘De Vlaming ziet in dat we dringend actie moeten ondernemen om het fileleed op te lossen. Samen kunnen we de oorzaak van die file, het teveel aan auto’s op de baan, aanpakken door de auto minder te gebruiken. Mobiele Maandag is een initiatief waar we allemaal samen onze verantwoordelijkheid opnemen en elkaar aansporen om hetzelfde te doen. Dat verklaart volgens mij waarom het initiatief zo positief wordt onthaald. Samen staan we sterk.’

Eén dag verplaatsingsgedrag veranderen, heeft impact

Om de files te verminderen gelooft De Lijn, net zoals 60 procent van de Vlamingen, sterk in het principe van ‘combimobiliteit’. Dit betekent dat je verschillende vervoermiddelen gebruikt om je te verplaatsen, waarbij je het gebruik van de auto beperkt. Zo kan je met de auto tot aan het station rijden of met de fiets tot aan de bushalte. Alles is mogelijk zolang je maar niet de hele weg met alleen de auto aflegt. Het mobiliteitsonderzoek gaf aan dat de auto met stip nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel is (85 procent). Mobiliteitsprofessor Cathy Macharis (VUB) verklaart waarom één dag je verplaatsingsgedrag veranderen wel degelijk een impact kan hebben:

‘We grijpen gemakkelijk naar de auto om ons te verplaatsen omdat we dat gewoon zijn. Vanaf dat we beslissen om met de auto naar het werk te gaan, stellen we die beslissing niet meer in vraag. Er is een gebeurtenis met impact nodig om die gewoonte te doorbreken. Zo zie je bijvoorbeeld bij grote werkzaamheden dat mensen wel plots hun verplaatsingsgedrag aanpassen. Daarom geloof ik dat Mobiele Maandag ook een impact kan hebben. Eén dag een positieve ervaring ondervinden, is genoeg om je gedrag op de andere dagen te beïnvloeden. De positieve aspecten van de auto meer thuis te laten zijn immers talrijk: minder in de file en onderweg tijd hebben om een boek te lezen of je e-mails te checken.’

Elkaar uitdagen

Het personeel van verschillende organisaties zoals Het Rode Kruis, Medialaan, VRT, de Vlaamse overheid en ook leden van plaatstelijke badmintonsclubs verplaatsen zich deze maandag op een alternatieve manier. Wie zich inschrijft op de website www.mobielemaandag.be krijgt twee gratis sms-tickets cadeau en kan ook vrienden en collega’s uitdagen om na te denken over hun verplaatsing.