506 nieuwe digitale camera’s voor Antwerpse premetro

Gezichtsherkenning vanop grotere afstand mogelijk

Begin volgend jaar krijgen 9 Antwerpse premetrostations van De Lijn 506 nieuwe bewakingscamera’s. Met de camera’s volgt De Lijn het reilen en zeilen in de ondergrondse stations. De digitale beeldkwaliteit van de camera’s maakt gezichtsherkenning vanop grotere afstand mogelijk. De controlekamer van de Antwerpse politie kan de beelden live bekijken en de camera’s aansturen. Daarnaast krijgen 4 bijkomende premetrostations schermen met realtime reisinformatie.

50 tot 70 camera’s per station

De nieuwe camera’s worden geplaatst in de stations Plantin, Diamant, Meir, Groenplaats, Van Eeden, Elisabeth, Handel, Schijnpoort en Sport. Daar passeren de trams van lijnen 2, 3, 5, 6, 9 en 15. Elk station krijgt 50 tot 70 camera’s. Ze bewaken de ingangen, gangen naar de perrons, roltrappen en vaste trappen en de perrons. Het gaat om een investering van circa 1,4 miljoen euro.

Premetrostation Opera krijgt bij de huidige renovatie ook nieuwe camera’s. In de premetrostations Astrid en Zegel hangen al moderne camera’s. Dit geldt ook voor de evacuatiestations Carnot, Drink, Morkhoven en Foorplein. Deze stations zijn niet in gebruik, maar dienen als nooduitgang.

694 keer beelden opgevraagd in 2017

In 2017 vroegen politie en parket 694 keer beeldmateriaal op uit de provincie Antwerpen. In 100 gevallen ging het om beelden van een voorval in een premetrostation. Daarnaast werden ook beelden opgevraagd voor bijvoorbeeld de reconstructie van het traject dat iemand had afgelegd.

Ook schermen met realtime reisinfo in Elisabeth, Handel, Schijnpoort en Sport

De premetrostations Elisabeth, Handel, Schijnpoort en Sport krijgen bij de installatie van de nieuwe camera’s ook schermen voor realtime reisinformatie. Het gaat om de stations op de premetrolijnen 2, 3 5 en 6. De stations van Eeden, Groenplaats, Meir, Diamant en Plantin hebben al zulke schermen.