58 % inwoners Vlaanderen neemt bus of tram

De Lijn bereikt 5 % meer reizigers dan in 2015

De Lijn heeft het boekjaar 2017 in evenwicht afgesloten. De inkomsten namen met 2,6 procent toe tot 191 miljoen, de kostendekkingsgraad van het bedrijf steeg tot 21 procent. Opvallend is dat De Lijn meer mensen bereikt: tegenover 2015 is de zogenaamde penetratiegraad met 5 procent gestegen. Dit betekent dat een groter deel van de Vlaamse bevolking De Lijn neemt. Met meer dan een miljoen stuks per maand piekte de verkoop van digitale tickets. De Lijn nam vorig jaar ook 191 nieuwe bussen en 26 moderne trams in gebruik, een recordaantal reizigers werd gecontroleerd op zwartrijden.

‘Aandacht voor digitalisering en vergroening vloot’

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

‘In 2017 hebben we onze betalende klantenbasis behouden. De Lijn bereikt ook meer mensen, vooral in de groep van 25 tot en met 45 jaar. Vorig jaar nam 58 procent van de Vlaamse bevolking minstens één keer de bus of tram, in 2015 was dat nog 53 procent. Dit jaar focussen we extra op de digitalisering van onze werking. Alle vervoerbewijzen moeten een digitale versie hebben, alle abonnees een MOBIB-kaart en de realtime reisinfo moet voor 95 procent nauwkeurig zijn. Er volgt ook nog een bestelling van heel wat nieuwe voertuigen. En last but not least kan de overgang naar onze nieuwe structuur nu uit de startblokken, een belangrijke stap met het oog op de liberalisering van de markt in 2020.’

4,9 miljoen meer inkomsten uit vervoerbewijzen

De tariefindexering deed de inkomsten uit vervoerbewijzen met 4,9 miljoen euro (+ 2,6 %) groeien tot 191,3 miljoen. De kostendekking – de eigen bijdrage van de reizigers – steeg vorig jaar tot 21 procent. Een reiziger betaalde in 2017 dus een vijfde van de werkelijke kosten van zijn bus- of tramrit. Eind 2014 was dit nog 16 procent. Dit betekent dat de belastingbetaler minder op tafel moet leggen voor bus en tram in Vlaanderen.

Meer dan een miljoen mobiele tickets per maand

Met meer dan miljoen stuks per maand blijven de mobiele tickets (sms-ticket en m-ticket) groeien. De verkoop lag een procentpunt hoger dan een jaar eerder. Dankzij circa 41 000 stuks per maand ligt de verkoop van het m-ticket hoger dan die van het sms-ticket evenveel maanden na de lancering. Ook de verkoop van biljetten en rittenkaarten lag respectievelijk 4 procentpunt en 1 procentpunt hoger.

Bij de abonnementen is er een verschuiving: enerzijds groeide het aantal sociale abonnementen met 3 procent (5 774 stuks). Het gaat om jaarabonnementen voor mensen met een verhoogde tegemoetkoming (52 euro / jaar) of een vervoersgarantie (42 euro / jaar). Anderzijds gingen er 5 286 jongerenabonnementen minder (3 procent) over de toonbank. Bij de 65+’ers koos twee procent (5 269 abonnementen) mogelijk voor een ander vervoerbewijs in plaats van een jaarabonnement van 52 euro.

5,1 miljoen aan boetes

Nooit eerder controleerde De Lijn zo veel reizigers in 2017 jaar. Het aantal steeg met 213 000 reizigers tot 2,7 miljoen (+ 9 %).  97,5 procent van de gecontroleerde reizigers had een geldig vervoerbewijs op zak. In 2017 werd omgerekend 1 op de 40 reizigers betrapt, terwijl dat in 2008 nog 1 op de 31 reizigers was. Er werden vorig jaar 66 829 pv’s opgesteld voor zwartrijden, tegenover 60 594 in 2016. Voor alle boetes (ook die voor overlast en parkeren op de halte) werd 5,1 miljoen aan boetes geïnd, tegenover 4,8 miljoen in 2016.

217 nieuwe voertuigen

De Lijn nam vorig jaar 191 nieuwe bussen en 26 moderne trams in gebruik. Dit jaar stromen er 121 bussen, 4 trambussen en 8 trams in. Intussen zijn ook alle 88 Albatrostrams voor Gent en Antwerpen in gebruik. De kust komt hierna aan de beurt met 48 lagevoertrams die de huidige Kusttrams zullen vervangen. Bij de bussen namen moderne Euro VI-motoren de plaats in van bussen met Euro II-motoren.

Vanaf 2019 zal De Lijn uitsluitend hybride en elektrische bussen bestellen, voor zover de technologie beter op punt staat en de prijs daalt. Tegen 2025 wil de vervoermaatschappij in stedelijke gebieden hybride of elektrisch rijden. Vandaag heeft De Lijn 3 elektrische en 217 hybride bussen, de levering van 66 stuks (besteld in 2017) zit in de pijplijn. Hierdoor heeft De Lijn de grootste hybride vloot in de Benelux. Dankzij de hybrides spaart De Lijn in 2018 anderhalf miljoen liter diesel uit en wordt 4000 ton CO2 minder uitgestoten.

Vergoeding raad van bestuur

Zoals het decreet Deugdelijk Bestuur bepaalt, vermeldt het jaarverslag ook de vergoedingen voor de leden van de raad van bestuur. De bestuurders kregen vorig jaar allemaal samen 98 526,97 euro bruto aan vaste vergoedingen en 8 246,67 euro aan verplaatsingskosten. Voor directeur-generaal Roger Kesteloot was er een bezoldiging van 182 452,57 euro bruto. Conform het decreet Deugdelijk Bestuur benoemde de Vlaamse regering ook vier onafhankelijke bestuurders: Evelien Putman, Jean-Paul Van Avermaet, Katrien Vanhulle en Arend Van Itterbeek. Zij zetelen sinds begin 2018 in de raad van bestuur.

Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn / Antwerpen, De Lijn