9,9 miljoen sms-tickets in 2014

818 000 Vlamingen betalen bus- of tramrit met gsm

Steeds meer mensen betalen hun bus- of tramrit met de gsm: in 2014 hebben de reizigers van De Lijn bijna 10 miljoen sms-tickets aangevraagd. Dat is 22 procent of 1,8 miljoen stuks meer dan in 2013 en 77 procent meer dan in 2012. Ook het aantal gebruikers van een sms-ticket is sterk gestegen. In 2014 is vanop 818 000 unieke gsm-nummers een sms-ticket aangevraagd, dat is 17 procent of 120 000 gsm-nummers meer dan een jaar eerder.

Met het sms-ticket wil De Lijn haar reizigers een goedkoper en gemakkelijker alternatief bieden voor een biljet bij de chauffeur. Door het sms-ticket hebben reizigers geen gepast geld meer nodig. Daarnaast is het ongeveer een kwart goedkoper dan een biljet bij de chauffeur. Tot slot verliezen de chauffeurs minder tijd met de verkoop van biljetten, wat de stiptheid ten goede komt. Sinds de lancering in 2007 zijn al 28 miljoen sms-tickets verkocht.

Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn, De Lijn

Mediagalerij: klik hier voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. Het Vlaams gewest heeft 81,6 procent van de aandelen van De Lijn, de overige aandeelhouders zijn lokale overheden. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1000 lijnen en 36000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar bijna 11 miljoen ritten. Samen met privé-exploitanten die rijden in opdracht van De Lijn worden ongeveer 4100 voertuigen ingezet: 399 trams en 3700 bussen. De privé-exploitanten nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met goed 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken ook nog eens meer dan 2000 mensen.