Aangepaste dienstregeling tijdens kerstdagen

Kerstavond: beperkter aanbod in Oost- en West-Vlaanderen / Kerstmis: geen Leuvense nachtbussen

Omdat er tijdens de kerstdagen minder mensen gebruikmaken van het aanbod, past De Lijn haar dienstverlening aan. In Oost- en West-Vlaanderen is de dienstverlening beperkter op kerstavond, in Leuven rijden de nachtbussen niet op Kerstmis. Details vinden de reizigers op www.delijn.be.

Kerstavond
Op 24 december is er in Oost- en West-Vlaanderen een beperkter aanbod vanaf 20 uur. In Oost-Vlaanderen rijden er dan minder bussen en trams, het Gentse nachtnet rijdt wel normaal. In de kustregio volgen de meeste bussen een aangepaste dienstregeling. In de regio Brugge rijden er geen avondlijnen in Brugge en de randgemeenten. De Avondlijnen in Oostende rijden zoals op een normale werkdag, ook de dienstregeling van de Kusttram wijzigt niet. In de regio Kortrijk-Ieper is er na 20 uur een beperkt busaanbod.

In de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant geldt de schoolvakantiedienstregeling op 24 december ook na 20 uur.

Kerstmis en tweede kerstdag
Op Kerstmis (vrijdag 25 december) geldt in heel Vlaanderen de zondagdienstregeling. De nachtbussen in Leuven rijden vrijdagavond niet, in Brugge, Oostende en Gent rijden ze wel. Op tweede kerstdag rijden de bussen en trams in heel Vlaanderen volgens zaterdagdienst.

Mediagalerij: klik hier voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. Het Vlaams gewest heeft 81,6 procent van de aandelen van De Lijn, de overige aandeelhouders zijn lokale overheden. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1000 lijnen en 36000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar bijna 11 miljoen ritten. Samen met privé-exploitanten die rijden in opdracht van De Lijn worden ongeveer 4100 voertuigen ingezet: 399 trams en 3700 bussen. De privé-exploitanten nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met goed 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken ook nog eens meer dan 2000 mensen.