Aanpassing tramsnelheid in Poperingestraat-Dikkelindestraat

Vanaf dinsdag 19 april zullen de trams op tramlijn 1 in de Poperingestraat en de Dikkelindestraat in Gent aan vertraagde snelheid rijden. De maatregel is nodig voor het comfort van de reizigers. De tramsporen verslijten, en dat veroorzaakt lichte schommelingen tijdens het rijden. Wanneer de straat wordt heraangelegd, zullen ook de sporen worden vernieuwd.

De vernieuwing van de tramsporen in de Poperingestraat en Dikkelindestraat staat al een tijd op de planning. De spoorvernieuwingswerken maken deel uit van een omvangrijk integraal heraanleggingsproject waarbij ook Farys en de Stad Gent betrokken zijn. Behalve nieuwe tramsporen krijgt de straat ook een volledig nieuwe riolering, een nieuw wegdek en voetpaden. Dat totaalproject staat gepland voor 2025.

Comfortabel reizen

Dat de huidige sporen ouderdomsverschijnselen beginnen te vertonen, vertaalt zich in een zacht geschommel. Ongevaarlijk, maar niet altijd comfortabel voor reizigers die rechtstaan en/of moeilijker te been zijn. Vandaar dat beslist werd om tramlijn 1 vanaf 19 april aan vertraagde snelheid door de Poperingestraat en Dikkelindestraat te laten rijden. In de tramvoertuigen zal een auditieve boodschap te horen zijn om de reizigers hierop te attenderen. De aangepaste rijsnelheid in beide straten heeft een beperkte invloed van zo’n 3 minuten op de totale rijtijd.

Herstellingswerken

De technische diensten van De Lijn monitoren de situatie permanent en dit in beide straten. Er werden zopas tijdelijke herstellingswerken uitgevoerd, startend vanaf het Van Beverenplein. De staat van de herstellingen wordt dagelijks opgevolgd. Waar nodig, wordt meteen ingegrepen. Dit blijft zo tot de voorziene vernieuwing kan starten. De sporenslijtage veroorzaakt immers trillingen die stukjes van het wegdek doen afbrokkelen net naast de sporen. In het kader van de fiets- en algemene veiligheid worden zowel tussen als tot 60 centimeter naast de sporen oneffenheden aangepakt en putten opgevuld met gietasfalt. Testen met een nieuw product om de trillingen aan te pakken in afwachting van de vernieuwing van de sporen, boden helaas niet het verhoopte resultaat. De gewenste duurzame oplossing zal dus bestaan uit de voorziene vernieuwing tijdens de integrale heraanleg.

Voorbereiding heraanleg

De Lijn heeft ondertussen aan de Stad Gent gevraagd om een tonnagebeperking in te voeren om verdere degradatie van het wegdek door zwaar verkeer zoveel mogelijk te voorkomen. De Stad onderzoekt nu de mogelijkheden. De Lijn is reeds volop bezig met de voorbereiding voor de start van de werken rond 2025. Op korte termijn zal het studiebestek worden gelanceerd. Na het aanstellen van het studiebureau zal de omgevingsvergunning worden ingediend en een aannemer gezocht.