Abonnement online kopen kan voortaan zonder eID

Rijksregisternummer bespaart 407 000 abonnees tijd en verplaatsingen

Voortaan heb je geen eID-lezer, pasfoto en attest van gezinssamenstelling meer nodig om online een abonnement van De Lijn te kopen. Het rijksregisternummer ingeven volstaat. Deze vereenvoudiging van de online aankoop bespaart 407 000 abonnees een hoop tijd en verplaatsingen. Reizigers die hun abonnement online bestellen en het meteen willen kunnen gebruiken, krijgen sms-tickets om de aflevertermijn te overbruggen. Wie geen toegang heeft tot een computer, blijft welkom aan het loket of kan zijn abonnement per post aanvragen.

‘Rijksregisternummer vervangt 3 verplaatsingen’

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

‘Door ons verkoopproces te bouwen rond het rijksregisternummer, winnen meer dan 400 000 abonnees een hoop tijd. Ze moeten niet meer naar het gemeentehuis, de fotograaf en de Lijnwinkel om  een abonnement te kunnen kopen. Dat kan nu allemaal met het rijksregisternummer, enkele gebruiksgegevens en een paar muisklikken. Via het rijksregisternummer halen wij meteen de nodige informatie op. Daarnaast moet je je elektronische identiteitskaart niet meer bovenhalen bij de aankoop, dus ook geen kaartlezer en de pincode van je eID.’

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts:

‘We investeren in snelheid en comfort, ook aan het digitale loket. Het was nog nooit zo makkelijk om een abonnement op de kop te tikken. De abonnementen van De Lijn zijn trouwens nog altijd veruit de goedkoopste van België én de buurlanden. Nu nog maar een paar muisklikken weg.’

Een abonnement online aanvragen kan via www.delijn.be. De gebruiker kiest zijn leeftijdscategorie en vult het rijksregisternummer, mailadres en de gewenste startdatum en looptijd in. Het is niet langer nodig om de eID te lezen via een kaartlezer en de bijhorende pincode in te voeren. Vervolgens opent een scherm met betalingsmogelijkheden en de juiste gestructureerde mededeling. Betalen kan met de kredietkaart (VISA, Master Card, American Expres), de betaaltoepassingen van KBC, Belfius, ING en Bancontact en via een QR-code met de bankapp op je smartphone. Maximaal een week na de betaling zit het abonnement in de bus.

Sms-tickets als tijdelijk abonnement

Abonnees die al willen kunnen reizen voor hun abonnement in de brievenbus zit, krijgen sms-tickets om de aflevertijd te overbruggen. Zo hoeven ze niet langs een loket te gaan om het abonnement af te halen.

Alle abonnementen tot en met 64 jaar online te koop

In de eerste fase zijn alle abonnementen tot en met 64 jaar online te koop: abonnementen voor een maand, drie maanden en een jaar. De jaarabonnementen worden afgeleverd op een MOBIB-kaart. Bij een beperkt aantal gemeenten en gezinnen met co-ouderschap is voorlopig nog de voorlegging van een attest nodig. Alle informatie daarover op www.delijn.be. In de tweede fase volgen de 65+-abonnementen, de aanvraag van een duplicaat en online verlenging van een abonnement.

Vorig jaar nog 277 000 abonnementen via loket

Met 220 000 abonnementen zijn augustus en september veruit de drukste maanden van het jaar. In 2016 verkocht De Lijn meer dan 407 000 jaarabonnementen. Bijna 277 000 abonnementen (68 %) gingen in een Lijnwinkel over de toonbank. De aankopen per overschrijving waren goed voor een kwart, de online verkoop haalde 7 procent. Met het vereenvoudigde verkoopproces verwacht de vervoermaatschappij een snelle toename van de online verkoop.