Antwerpse premetrolijnen en bussen naar Brussel blijven normaal rijden

De Lijn staat in nauw contact met veiligheidsdiensten

Naar aanleiding van het verhoogde dreigingsniveau in Brussel heeft de directie van De Lijn overlegd. Omdat de veiligheidsdiensten geen specifieke maatregelen hebben gevraagd aan De Lijn, blijven de bussen en trams in Vlaanderen normaal rijden. Dat geldt in het bijzonder voor de premetrolijnen in Antwerpen en de bussen naar Brussel. Chauffeurs op de lijnen in kwestie krijgen informatie over de actuele situatie.

De Lijn is alert en staat in permanent overleg met de veiligheidsdiensten. Om meteen te kunnen reageren als de situatie zou wijzigen, volgt een kernteam die op de voet.

Mediagalerij: klik hier voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. Het Vlaams gewest heeft 81,6 procent van de aandelen van De Lijn, de overige aandeelhouders zijn lokale overheden. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1000 lijnen en 36000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar bijna 11 miljoen ritten. Samen met privé-exploitanten die rijden in opdracht van De Lijn worden ongeveer 4100 voertuigen ingezet: 399 trams en 3700 bussen. De privé-exploitanten nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met goed 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken ook nog eens meer dan 2000 mensen.