De Lijn en Brussels Airport starten proefproject met zelfrijdende bus

Begin 2020 tests op terreinen luchthaven

De raad van bestuur van De Lijn en het directiecomité van Brussels Airport Company hebben het licht op groen gezet voor het proefproject met een zelfrijdende elektrische bus op de luchthaven. Het voertuig dat hiervoor wordt ontwikkeld, zal het eerste in België zijn dat rijdt in volledig gemengd verkeer. Na de zomer van 2019 starten de testen zonder passagiers bij constructeur 2GetThere in Utrecht. Begin 2020 komt de shuttlebus naar Brussels Airport voor verdere testen.

Pionierswerk

In 2015 hebben Brussels Airport Company en De Lijn een principesamenwerking gesloten om zelfrijdende shuttles op de luchthaven in te zetten. Na verder studiewerk en de keuze voor de constructeur zetten beide bedrijven nu hun schouders onder het proefproject om een autonome shuttle op het luchthaventerrein te gaan testen.

“Als intermodale hub waar verschillende transportmiddelen naadloos op elkaar aansluiten, onderzoekt Brussels Airport voortdurend nieuwe mogelijkheden om deze hub duurzaam uit te breiden. Dit technologisch innovatief project om een zelfrijdende elektrische bus op een vast traject te laten rijden, past bovendien in ons milieu-engagement om de impact op onze omgeving zo klein mogelijk te houden”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.

“Vlaanderen neemt een voortrekkersrol op”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “In andere landen rijden er al enkele voertuigen zonder chauffeur, maar dat is vaak in een eigen bedding met een steward aan boord. Hier is het de bedoeling dat de zelfrijdende shuttle autonoom over de openbare weg navigeert. Dit is spitstechnologie die echt tot de verbeelding spreekt. We doen hier een investering in de toekomst, in meer efficiëntie en in een verleidelijker aanbod van ons openbaar vervoer.”

2 jaar veiligheidstesten in verschillende weersomstandigheden en verkeerssituaties

De Nederlandse constructeur 2GetThere zal de komende weken het project opstarten. De opdracht bestaat uit twee delen. Het eerste deel omvat de ontwikkeling en het grondig testen van de technologie tot midden 2020. In het najaar van 2019  houdt de constructeur de eerste voertuigtesten op de eigen terreinen in Utrecht. Als alles goed verloopt, komt de eerste zelfrijdende bus rond nieuwjaar 2020 naar Brussels Airport voor verdere testritten op de luchthaven. Het testtraject voor deze ontwikkelingsfase bevindt zich op de Brucargo bedrijvenzone.

De eerste fase met testen en ontwikkeling van de zelfrijdende bus zal twee jaar in beslag nemen. In deze periode kunnen De Lijn en Brussels Airport Company alle nodige veiligheidstesten uitvoeren in verschillende weersomstandigheden en verkeerssituaties. Tijdens de testperiode zullen nog geen passagiers, bezoekers of personeelsleden meerijden.

Reizigers in zelfrijdende shuttle vanaf 2021

Bij een positieve evaluatie van de eerste testfase van het project kunnen De Lijn en Brussels Airport Company beslissen om de zelfrijdende shuttle vanaf 2021 effectief in te zetten op de luchthaven voor het vervoer van passagiers, bezoekers en werknemers op het traject tussen de terminal en Brucargo.

Brussels Airport Company en De Lijn verdelen de projectkosten. De Lijn betaalt de kosten van het natraject van mensen die met het openbaar vervoer (De Lijn, MIVB, NMBS) naar de luchthaven komen. De luchthavenuitbater neemt de kosten voor zijn rekening voor het vervoer van personen dat niet verbonden is met het openbaar vervoer (personeel, bezoekers of passagiers).

Jeroen Tiebout Woordvoerder, Kabinet Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts