Bussen De Lijn naar Brussel Noord krijgen mogelijk andere begin- en eindhalte vanaf maandag 26 november

Brussels Hoofdstedelijk Gewest krijgt tijd tot 23 november om overlast in station aan te pakken

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest krijgt tot volgende week vrijdag (23 november) de tijd om de overlast aan Brussel Noord aan te pakken. Zoniet zal De Lijn voor de veiligheid van haar reizigers en medewerkers vanaf maandag 26 november de bediening van het station Brussel Noord aanpassen. 30 buslijnen zetten hun passagiers vanaf dan af aan de zijkant van het station, voor het gebouw van BNP Paribas. De vertrekhalte ligt dan op het vlakbijgelegen Rogierplein. De maatregelen komen er omdat de overlast in en rond het Noordstation blijft aanhouden, ondanks de herhaaldelijke vraag van De Lijn om de situatie aan te pakken.

“De grens is bereikt”

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

“Ondanks verschillende contacten met de betrokken instanties hebben we vastgesteld dat de situatie niet verbetert voor onze reizigers en medewerkers. Omdat voor ons de grens nu echt wel bereikt is, passen we noodgedwongen de bediening van Brussel Noord aan als het Brussels Gewest niet ingrijpt. De bussen zetten mensen dan vlakbij het station af aan de zijkant van het station (Noordplein - Vooruitgangstraat). Vertrekken in de andere richting doen ze aan het Rogierplein verderop. Zo moeten de reizigers niet meer naar niveau -1 van het station, waar veel overlast is door transmigranten. We betreuren dat de overstap van de bus op de trein hierdoor wat minder makkelijk wordt, maar kunnen niet aanvaarden dat onze medewerkers en reizigers het slachtoffer blijven van een impasse. Met de koude voor de deur zal de overlast er zonder maatregelen ook niet kleiner op worden.”

Overlast op niveau -1

Op de ondergrondse verdieping van het Noordstation zijn acht perrons waar dertig buslijnen van De Lijn hun eindhalte hebben en de chauffeurs normaliter pauzeren. Daar verblijven ook veel transmigranten, die er door de koude hun toevlucht zoeken in plaats van in het Maximiliaanpark. Dit zorgt voor overlast in de vorm van afval, uitwerpselen en geïmproviseerde slaapplaatsen.

Nieuwe terminal wacht op vergunning Brussels gewest

De Lijn heeft een aanvraag ingediend voor een veilige en overdekte comfortabele busterminal op de toegangshelling naar Brussel Noord. In het stationsgebouw komt een nieuwe wachtruimte. Beide verhogen het comfort: je wacht er beschut en in alle veiligheid, en moet niet meer zoeken naar het juiste perron. De budgetten liggen klaar, het is alleen nog wachten op de bouwvergunning van het gewest. Dat is ook eigenaar van een groot deel van het stationsgebouw.

Tom Van de Vreken Woordvoerder De Lijn, De Lijn