Chauffeurs stelplaats Kortrijk rijden sinds vanmiddag weer uit

Akkoord over versterking planning chauffeursdiensten

De vakbondsactie  in stelplaats Kortrijk is afgelopen. De chauffeurs hebben ondertussen het werk hernomen en  de namiddag- en avonddiensten worden zoals voorzien gereden.  Ook morgen en de volgende dagen wordt in de regio rond Kortrijk geen hinder meer verwacht.

De chauffeurs van stelplaats Kortrijk  legden vanmorgen na de ochtendspits het werk neer uit ongenoegen over het plannen van de chauffeursdiensten. Na gesprekken tussen directie, personeel en vakorganisaties werd beslist om op tijdelijke basis versterking bij de dagplanning te voorzien.   Daardoor kan het plannen van de diensten vlotter verlopen, is  er meer flexibiliteit en kan er sneller ingegrepen worden bij onverwachte situaties.

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1 000 lijnen en 36 000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar circa 11 miljoen ritten. De eigen vloot telt 2250 bussen en 400 trams. De privéfirma's die rijden in opdracht van De Lijn hebben zelf ook bussen. Zij nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met ruim 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken nog eens meer dan 2000 mensen.