Circulatieplan Aalst: aanpassingen openbaar vervoer

Op 16 augustus 2021 voert de stad Aalst een nieuw circulatieplan in om het centrum vlot bereikbaar te maken, zowel voor fietsers, auto’s als voor openbaar vervoer. Om de binnenstad aangenamer te maken om te wonen, te werken, te leven en te ontspannen. En om het verkeer veiliger te maken. De bussen van De Lijn krijgen een vlottere doorstroming. Zo raak je als reiziger sneller op je bestemming. De bus nemen wordt dus aantrekkelijker. Lijnen 2, 58, 59, 91 en 92 volgen een nieuw traject in het centrum.

Aparte busbanen

In de volgende straten komt er eenrichtingsverkeer voor het gewone verkeer, maar de bussen rijden via aparte busbanen ook in de andere richting:

• Alfred Nichelstraat
  • Burchtstraat
  • Denderstraat
  • Esplanadestraat
  • Kruispunt Koolstraat/Meuleschettestraat: hier komt een knip voor het autoverkeer, maar bussen krijgen wel doorgang (via nummerplaatherkenning)
  • Leo Gheeraerdtslaan
  • Sint-Jobstraat
  • Vaartstraat

Trajectwijzigingen en halte-aanpassingen

• Lijn 2 (Herdersem – Aalst Station – Erembodegem)
    Lijn 91 (Aalst – Lebbeke – Dendermonde – Hamme – Sint-Niklaas)
    Lijn 92 (Aalst – Lebbeke – Dendermonde – Moerzeke – Hamme – Sint-Niklaas)
    • Trajectwijziging:
      • Stadinwaarts rijdt de bus voortaan via de Eendrachtstraat – rotonde Heilig Hartlaan – Verbrandhofstraat – Hertshage – Zwartehoekbrug – Denderstraat – Esplanadeplein.
      • Staduitwaarts rijdt de bus voortaan via het Esplanadeplein – Denderstraat – Zwartehoekbrug – Pierre Corneliskaai.
    • Halte-aanpassing:
      • Er komen twee nieuwe haltes: in de Denderstraat ter hoogte van de Zwartehoekbrug en later ook aan de site Pier Kornel (langs de Pierre Corneliskaai) die volop in aanbouw is.
      • Voortaan stoppen de bussen ook aan het Esplanadeplein en de halte Weverijstraat (in de Verbrandhofstraat).
      • Door de reiswegwijziging is er geen bediening meer van de haltes Tramstraat en Sint-Annabrug
  • Lijn 58 (Aalst – Hofstade – Lede – Serskamp – Wetteren)
    Lijn 59 (Aalst – Hofstade – Lede – Oordegem – Wetteren)
    • Trajectwijziging: voortaan rijdt de bus tussen Hofstade en Aalst via de Dendermondsesteenweg en het Esplanadeplein.
    • Halte-aanpassingen:
      • Voorstaan stoppen de bussen ook aan het Esplanadeplein, Dendermondsesteenweg, Twijnderstraat en Molenkouter.
      • Door de reiswegwijziging is er geen bediening meer van de haltes J. De Nul, Viaduct, Tragel Sport, Tramstraat en Sint-Annabrug.

Bediening van de Houtmarkt

Tussen het station van Aalst en de Houtmarkt rijden alle bussen (lijnen 1, 2, 3, 31, 32, 33, 34, 81, 82, 83, 84, 87 en 123) in beide richtingen voortaan via de Burchtstraat. De halte op de Houtmarkt wordt verplaatst naar de Alfred Nichelsstraat (net voor de Houtmarkt).

De bestaande halte in de Burchtstraat (enkel richting station) met de naam ‘Houtmarkt’ krijgt nu de naam ‘Burchtstraat’.

Overzichtskaart en meer info

Een overzichtskaart van het nieuwe circulatieplan in bijlage. (link in persbericht: https://www.delijn.be/nl/overdelijn/nieuws/bericht/28038_circulatieplan_aalst_vanaf_16_augustus_2021)

De informatie voor alle andere weggebruikers is terug te vinden op de website van de stad Aalst (https://www.aalst.be/circulatieplan).