City Pass voor Antwerpen en Gent vanaf vandaag te koop

Eén voordelig tarief voor trein, tram en bus

Vanaf dinsdag 3 oktober 2017 is voor zowel Antwerpen als Gent de City Pass te koop. Dankzij de City Pass kunnen pendelaars binnen de stedelijke agglomeratie onbeperkt gebruik maken van trein, tram en bus. NMBS en De Lijn willen daarmee zoveel mogelijk pendelaars die in en rond de stad wonen en werken en nu nog met de auto naar het werk gaan, overtuigen om dat voortaan met het openbaar vervoer te doen. Zo hebben ze geen last van files en de zoektocht naar een parkeerplaats.

Dankzij de City Pass hebben reizigers uit Antwerpen of Gent die in en rond de stad wonen en werken voortaan één voordelig abonnement om van en naar het werk te pendelen. De City Pass combineert een netabonnement van De Lijn met een stadsabonnement van NMBS, waarmee je onbeperkt kan reizen tussen een aantal treinstations in Antwerpen of Gent.

In Antwerpen kan je met de City Pass onbeperkt gebruik maken van alle bussen en trams en de treinen tussen dertien stations (Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Luchtbal, Antwerpen-Noorderdokken, Ekeren, Hoboken-Polder, Mortsel, Mortsel-Deurnesteenweg, Mortsel-Liersesteenweg, Mortsel-Oude-God, Sint-Mariaburg en Zwijndrecht). In Gent gaat het om bus en tram plus de treinen tussen zeven stations (Gent-Sint-Pieters, Gent-Dampoort, Gentbrugge, Drongen, Wondelgem, Merelbeke, Evergem).

Tarieven

De City Pass is te koop als een maand- of een jaarabonnement. Voor een maandabonnement betalen reizigers 60 euro, voor een jaarabonnement 484 euro. Wie jonger is dan 25, geniet van een lager tarief. Zij betalen 49 euro voor een maandabonnement en 412 euro voor een jaarabonnement. De City Pass wordt opgeladen op de MOBIB-kaart en is te koop via alle verkoopkanalen van NMBS. Meer informatie over de City Pass is terug te vinden op de websites van NMBS (www.nmbs.be/citypassantwerpen of www.nmbs.be/citypassgent) en De Lijn (www.delijn.be/citypass).

Stations als intermodale knooppunten

Uit onderzoek van de FOD Mobiliteit blijkt dat zowel in Antwerpen als in Gent in de zone van de City Pass bijna de helft van alle woon-werkverplaatsingen gebeurt met de auto. NMBS en De Lijn zien dan ook een groot potentieel om met de City Pass zoveel mogelijk pendelaars naar het openbaar vervoer te lokken.

De verdere uitwerking van de stations als intermodale knooppunten, waar de reiziger snel en eenvoudig kan overstappen van de trein naar tram en bus, sluit daarbij naadloos aan. In haar nieuwe vervoersplan focust NMBS ook op het treinaanbod in en rond de grote steden. Zo komen er zowel in Antwerpen als Gent meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen op bus en tram. Dit najaar neemt De Lijn in Antwerpen veertien nieuwe lagevloertrams in gebruik, wat 1600 extra reizigersplaatsen oplevert. Gent heeft dit jaar al zestien nieuwe Albatostrams gekregen.

De nieuwe dienstregeling gaat in vanaf 10 december 2017 en is nu al terug te vinden via de online routeplanner van NMBS (www.nmbs.be). Ook De Lijn voert dan aanpassingen door.

Next+Train in Charleroi en Luik

In Luik en Charleroi bestaat met Next+Train een soortgelijk gecombineerd stadsabonnement al langer. Het gaat hier om een samenwerking tussen NMBS en vervoersmaatschappij TEC, waarmee reizigers via een maand- of jaarabonnement onbeperkt kunnen reizen met trein, tram en bus binnen de stedelijke agglomeratie. Ook in Brussel heeft NMBS samen met De Lijn, TEC en MIVB een gecombineerd stadsabonnement. Het gaat om het MTB-abonnement waarmee je als reiziger een maand of een jaar lang onbeperkt gebruik kan maken van trein, tram, bus en metro.

Dimitri Temmerman Woordvoerder, NMBS