De Lijn past dienstregeling aan in laatste schoolweek

13 Antwerpse en Gentse trams versterken Kusttram in grote vakantie

Doordat in heel wat scholen de activiteiten eind juni op een laag pitje staan, past De Lijn volgende week haar dienstverlening aan. Dit betekent dat er soms minder ritten naar de scholen rijden. De startdatum verschilt per provincie en is gebaseerd op een rondvraag.

In Limburg en Vlaams-Brabant gaan de aanpassingen in op maandag 25 juni, in Oost-Vlaanderen op dinsdag 26 juni, Antwerpen volgt op woensdag 27 juni. West-Vlaanderen hanteert vanaf 1 juli de vakantiedienstregeling. Details zijn te vinden op www.delijn.be.

Limburg: ook kleine wijzigingen aan dienstregeling

Daarnaast zijn er op 25 juni ook enkele kleine wijzigingen voor de Limburgse busgebruikers. Het gaat om kleine aanpassingen, zoals een bus die iets vroeger of later aan de halte passeert of een extra halte. De Lijn komt hiermee tegemoet aan vragen van busgebruikers, lokale besturen en scholen.

De Lijn neemt ook maatregelen voor een betere stiptheid: de dienstregeling van zowel streek- als stadslijnen is meer afgestemd op de verkeersdrukte. In overleg met de gemeentebesturen in kwestie zijn er lokale aanpassingen. Zo krijgen een aantal lijnen in het centrum van Tessenderlo een licht gewijzigd traject. In Genk (halte Genk Station) wordt dan weer werk gemaakt van meer comfortabele aansluitingen tussen stads- en streeklijnen.

Vlaams-Brabant: ook vakantiedienstregeling voor Leuvense ringbussen

In Leuven krijgen ook de ringbussen - voor het eerst - een vakantiedienstregeling. Omdat veel studenten de zomer niet doorbrengen in de universiteitsstad, vervoeren de ringbussen minder reizigers. Tussen Gasthuisberg, het station en het centrum van Leuven kunnen reizigers gebruik maken van twaalf andere buslijnen.

West-Vlaanderen: Kusttram om de 10 minuten

In de zomermaanden rijdt de Kusttram om de 10 minuten tussen De Panne en Knokke. Nu is dat nog om het kwartier. De voorbije grote vakanties namen 4 miljoen mensen de Kusttram. Om voor voldoende reizigersplaatsen te zorgen, krijgt de Kusttram versterking van 13 trams uit Antwerpen en Gent.

Mediagalerij: klik hier voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. Het Vlaams gewest heeft 81,6 procent van de aandelen van De Lijn, de overige aandeelhouders zijn lokale overheden. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1000 lijnen en 36000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar bijna 11 miljoen ritten. Samen met privé-exploitanten die rijden in opdracht van De Lijn worden ongeveer 4100 voertuigen ingezet: 399 trams en 3700 bussen. De privé-exploitanten nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met goed 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken ook nog eens meer dan 2000 mensen.