De eerste Big Data Challenge van De Lijn, een innovatieve manier om ICT’ers aan te trekken

Met de Big Data Challenge voor ICT’ers wil De Lijn de interesse van potentiële toekomstige kandidaten wekken. Van 15 september tot 18 november kunnen studenten, jonge en ervaren professionals of ook medewerkers van De Lijn deelnemen aan een onlinewedstrijd en mooie prijzen in de wacht slepen. Een innovatieve en ludieke manier om nieuw talent aan te trekken.

Vorig jaar organiseerde De Lijn een gelijkaardige wedstrijd voor technici over elektriciteit en elektronica, de Elektro Challenge. De wedstrijd was een groot succes: in totaal gingen toen 661 deelnemers de uitdaging aan: 463 professionals, 165 studenten en 33 medewerkers van De Lijn.

Philippe Le Cerf, directeur ICT en digitalisering De Lijn: “Mobiliteit en digitalisering gaan hand in hand, en data is de basis van alle digitalisering.”

De Lijn wil een voortrekkersrol blijven spelen in een klantgericht, efficiënt en duurzaam openbaar vervoer in Vlaanderen. Haar ICT-diensten spelen daarin een cruciale rol. De Lijn heeft dan ook gepassioneerde ICT’ers nodig die mee zijn met de laatste evoluties. Met de Big Data Challenge daagt De Lijn ICT’ers uit voor een speelse wedstrijd. Zodoende hoopt De Lijn op deze creatieve manier extra ICT’ers te kunnen aantrekken. En aangezien De Lijn een voortdurend lerende en zichzelf verbeterende organisatie is, worden ook de eigen medewerkers uitgenodigd om deel te nemen.

Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via de website bigdatachallenge.delijn.be.

Speelse aanpak

De uitdaging verloopt in twee fasen:

De eerste fase van de wedstrijd gebeurt online en zal negen weken lang toegankelijk zijn, van 15 september tot 18 november. Tijdens deze stap worden de deelnemers uitgenodigd om 15 vragen over data en ICT te beantwoorden in 15 minuten. De 15 vragen zijn opgesteld door data-experts die dagelijks op het terrein actief zijn. Aan het eind van de onlineronde worden de beste 45 deelnemers uitgenodigd voor de finale, telkens 15 personen per categorie: de 15 beste professionals, de 15 beste studenten en de 15 beste medewerkers van De Lijn. De finale vindt plaats op 1 december en is bedoeld om de topspeler in elke categorie te bepalen. Voor de winnaars zijn er cadeaubonnen.

De Lijn organiseert de challenge met EDITx. Hun doel is om kwaliteitsvolle talentenpools van deelnemers te creëren. EDITx heeft de ambitie om tal van wedstrijden te houden, rekrutering te vergemakkelijken en de employer branding van haar partners te versterken.