De Lijn bestelt 107 nieuwe, zuinige bussen

Besparing 535 000 liter diesel

Zaterdag 15 augustus 2015 — Vervoermaatschappij De Lijn bestelt 107 nieuwe bussen bij de Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL. De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor deze investering van 26,8 miljoen euro. De nieuwe bussen vervangen de oudste uit het park, die uit gebruik worden genomen. De eerste nieuwe voertuigen verschijnen in het najaar van 2016.  In het contract is voorzien dat De Lijn deze bestelling nog kan uitbreiden met 121 streekbussen.

Contract 26,8 miljoen voor Vlaamse busbouwers
De bestelling levert werk op voor de Vlaamse busbouwers. Van Hool uit Lier mag 31 gelede bussen leveren, VDL uit Roeselare bouwt 67 streekbussen en 9 gelede bussen.  Antwerpen krijgt 16 bussen, Limburg 34, Oost-Vlaanderen 23, Vlaams-Brabant 9 en West-Vlaanderen 25. De 107 bussen bieden plaats aan 10 900 reizigers.

Als de Vlaamse regering de tweede schijf van de bestelling goedkeurt, mag VDL 121 bijkomende streekbussen leveren. Daarvan krijgt Antwerpen er dan 21, Limburg 42, Oost-Vlaanderen 19, Vlaams-Brabant 15 en West-Vlaanderen 24.

Bussen 22 % zuiniger
De kwaliteit en de zogenaamde total cost of ownership gaven de doorslag bij de toewijzing van de contracten. Die laatste omvat niet alleen de aankoopprijs, maar ook de kosten voor verbruik en onderhoud. Alle bussen hebben Euro VI-motoren, dat zijn de schoonste dieselmotoren op de markt. Omdat ze 22 procent (10 l / 100 km) minder verbruiken dan de bussen die ze vervangen, kan De Lijn 535 000 liter diesel uitsparen. Daarnaast stoten de nieuwe bussen ook 1 429 ton minder CO2 uit. Dit uitlaatgas zorgt mee voor de opwarming van de aarde.

90 % bussen toegankelijk voor rolstoelgebruikers
Na de instroom van deze bussen zal 90 procent van de eigen bussen van De Lijn toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Momenteel is dat 77 procent. Voor het toegankelijk maken van de haltes is De Lijn afhankelijk van de wegbeheerder, dit is de gemeente of het Vlaams gewest. Met de wegbeheerders wil De Lijn een actieplan voor toegankelijke haltes opmaken. Daarnaast zal na de levering driekwart van de bussen van De Lijn airco hebben.

‘Vlaams vakmanschap’
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts:

‘De Vlaamse overheid mag dan wel besparen op de eigen werking, maar blijft serieus investeren in sneller en comfortabeler openbaar vervoer. Met daarenboven nog specifiek  aandacht voor toegankelijkheid voor mensen met een beperking en milieuvriendelijkheid. Deze nieuwe bussen zijn Vlaams vakmanschap!’

320 miljoen aan nieuwe bussen en trams sinds 2012
De voorbije drie jaar bestelde De Lijn 88 nieuwe trams en 401 nieuwe bussen: 138 hybride bussen, 5 waterstofbussen en 255 dieselbussen. In het najaar volgen nog 3 elektrische bussen voor Brugge. Alles samen gaat het om een investering van 320 miljoen euro in nieuwe voertuigen.

Aanbesteding voor 146 nieuwe trams
Daarnaast loopt de procedure voor de aankoop van 146 trams, goed voor 25 procent extra tramcapaciteit. De nieuwe trams moeten de Kusttrams en kleine trams vervangen. Voor deze aanbesteding is 320,2 miljoen euro voorzien in het investeringsprogramma van De Lijn. Als de procedure vlot verloopt, verschijnen de eerste nieuwe trams in 2018 in het straatbeeld.

Achtergrondinformatie: verdeling nieuwe bussen per provincie

1e bestelling Antw. Limb. O.-Vl. Vl.-Br. W.-Vl.
Streekbus VDL Citea SLE 16 26
Gelede bus VDL Citea SLFA       9
Gelede bus Van Hool AG 300   8 23
TOTAAL 16 34 23 9 25

Bij uitbreiding bestelling met 2e schijf Antw. Limb. O.-Vl. Vl.-Br. W-Vl.
Streekbus VDL Citea SLE 21 42 19 15 24

Reizigersplaatsen per bustype
De staanplaatsen gaan uit van 5 personen per vierkante meter.

• Streekbus VDL Citea SLE: 89 plaatsen =  37 zitplaatsen en 52 staanplaatsen
  • Gelede bus Van Hool AG 300: 122 plaatsen = 53 zitplaatsen en 69 staanplaatsen