De Lijn bestelt 92 standaard e-bussen bij BYD Europe

De raad van bestuur van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn heeft de bestelling goedgekeurd van 92 standaard e-bussen bij BYD Europe. “Met deze bestelling gaat De Lijn resoluut door met de vergroening van de vloot, met als doelstelling om tegen 2035 volledig emissievrij openbaar vervoer aan te bieden,” zegt Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn. De bestelling vertegenwoordigt een investering van ruim 43 miljoen euro.

De bestelling is een volgende stap in de realisatie van de doelstelling van De Lijn om tegen 2035 volledig emissievrij openbaar vervoer aan te bieden. Daarbij zal De Lijn de eigen vloot bussen en een vijftigtal stelplaatsen vergroenen.

De bestelling van 92 voertuigen volgt na de gunning door de raad van bestuur van De Lijn van een nieuwe raamovereenkomst van maximum 500 standaard e-bussen (lengte: 12 m) aan BYD Europe.

“Deze voertuigen worden geproduceerd in Hongarije en worden geleverd vanaf begin 2025,” zegt Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn. “Ze zullen beschikken over dezelfde klantvriendelijke uitrusting, zoals USB-laadpunten, een elektrische oprijplaat, extra-brede schermen, LED-verlichting en zetels met gerecycleerd leer. Ook aan de veiligheid en aan het comfort van onze chauffeurs is gedacht.”
“Deze bestelling van een volgende reeks e-bussen is uitstekend nieuws voor de reizigers en het behalen van onze klimaatdoelstellingen. Een investering van ruim 43 miljoen euro in de verdere vergroening van de busvloot,” stipt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken aan. “Dit betekent dat dieselbussen van een vorige generatie door emissievrije voertuigen kunnen vervangen worden. We zijn tevreden dat De Lijn erin geslaagd is alle investeringsmiddelen van de Vlaamse overheid voor de vergroening voor 2023 in te zetten.”

Voor toekomstige bestellingen van standaard e-bussen behoudt De Lijn de optie om te bestellen zowel op deze nieuwe raamovereenkomst als op de vorige, die in 2021 gegund werd aan Van Hool en VDL. Daarbij zullen de kost over de volledige levenscyclus, de technische kwaliteit en de levertermijn een belangrijke rol spelen.

De Lijn verwacht de komende maanden nog de verdere indienstname van standaard e-bussen van Van Hool (36) en VDL (24) uit de eerdere bestelling. De e-bussen van Van Hool zijn intussen een vertrouwd beeld in de regio-Genk en -Kortrijk. De eerste voertuigen van VDL zijn aangeboden aan De Lijn en worden momenteel grondig getest.

Daarnaast zijn ook nog volgende e-bussen in bestelling:

• 109 gelede e-bussen (Iveco)
  • 6 midi e-bussen (Yes-EU)
  • 17 HOV e-bussen (VDL)