De Lijn betrapt 120 zwartrijders bij controleacties in heel Vlaanderen

Te late aanvragers sms-ticket betrapt door vertraagde aflevering

Bij controleacties van De Lijn in heel Vlaanderen zijn maandagvoormiddag 120 zwartrijders betrapt. Dat is 1,7 procent van de 6 961 gecontroleerde reizigers. 20 procent van de processen-verbaal ging naar reizigers die hadden gewacht met de aankoop van hun sms-ticket tot ze de controleur zagen opstappen. Om zwartrijden verder terug te dringen, zal De Lijn in 2014 meer controleren en regelmatig sms-tickets met een kleine vertraging afleveren. Met een campagne met ludieke filmpjes (www.zwartrijden.be) wil De Lijn reizigers aansporen om tijdig hun sms-ticket aan te vragen.

20 % pv’s voor gebruikers sms-ticket
Van de 280 reizigers met een sms-ticket waren er 24 niet in orde. De meesten hadden hun sms-ticket pas aangevraagd toen ze een controleur zagen opstappen. Om deze praktijk tegen te gaan, levert De Lijn sms-tickets regelmatig iets later af. Zo vallen reizigers die hun sms-ticket pas aanvragen als ze de controleur zien meteen door de mand.

Een sms-ticket moet altijd worden aangevraagd vóór de opstap. Als het sms-ticket op het voertuig is aangevraagd, krijgt de reiziger een pv voor zwartrijden. Daarop staan boetes van 75 tot 400 euro.

13,4 % pv’s voor fraude met sms-ticket in januari
De eerste maand van dit jaar werden 4 280 pv’s uitgeschreven voor zwartrijden. 13,4 procent daarvan (574 pv’s)  ging naar reizigers die hun sms-ticket hadden aangevraagd toen ze een controleur zagen of het vergeten hadden aan te vragen.

Tom Van de Vreken Woordvoerder, De Lijn