De Lijn brengt je tot op de eerste rij van de Gentse Feesten

Veilig en vlot naar de Feestenzone dankzij het uitgebreide aanbod

Feesten tot in de vroege uurtjes of een gezellig familie-uitje? Wat je plannen ook zijn, met De Lijn beleef je de Gentse feesten nog meer.

De Lijn is klaar om de vele feestvierders veilig en vlot van en naar de Gentse Feesten te brengen. Naast de vele extra trams en bussen worden ook de speciale Feestenbussen opnieuw ingezet. Met het ticket ‘HT Gentse Feesten’ gaat reizen extra vlot.

Een ruim aanbod

De Lijn zet extra trams en bussen in om de feestvierders veilig te vervoeren. De belangrijkste stadslijnen blijven tijdens de Feesten langer doorrijden, tot zelfs na 1 uur.

Wie iets verder woont en langer wil feesten, kan opnieuw rekenen op 12 speciale Feestenbussen met het typerende G-nummer. Die vertrekken aan Gent Zuid en rijden tot 4 uur 's nachts naar tal van bestemmingen rond Gent, o.a. naar Assenede, Deinze, Eeklo, Gavere, Oosterzele, Waarschoot, Wetteren en Zelzate.

Ook pendeltram 1 blijft opnieuw de klok rond rijden tussen park and ride Flanders Expo en het centrum (halte Korenmarkt) en dit vanaf vrijdag 15 juli om 18 uur.

Omleidingen

Om de op- en afbouw vlot en veilig te laten verlopen, rijden vanaf 12 juli tot en met 26 juli de buslijnen 3, 17, 18, 38 en 39 in omleiding via de Kasteellaan in plaats van via Sint-Jacobs. Lijnen 5, 8, 52, 53, 54, 55 en 58 volgen de omleiding al vanaf 11 juli. Klik op de link voor een plan van de omleidingen.

Tijdens de Gentse Feesten rijden de trams en bussen niet meer door het centrum vanaf 13 uur (op vrijdag 15 juli vanaf 18 uur) omwille van veiligheidsoverwegingen:

• Buslijnen 3, 17, 18, 38 en 39 eindigen aan de haltes Poel en Zuid.
  • Tramlijn 1 van/naar Flanders Expo blijft tot op de Korenmarkt rijden, van/naar Evergem is de eindhalte Gravensteen.
  • Tramlijn 4 eindigt aan haltes Langesteenstraat en Duivelsteen.

Combimobiliteit

Wie niet rechtstreeks met de bus of tram kan komen, kan kiezen voor de trein of de wagen en nadien verder reizen met De Lijn.

Vanaf het station Gent Sint-Pieters brengt tram 1 of tram 2 de feestvierders naar het centrum. Vanaf het station Dampoort zijn er verschillende buslijnen naar Gent Zuid.

Feestvierders die met de wagen komen, kiezen best voor een (gratis) park-and-ride aan de rand van de stad. Daarna kunnen ze vlot overstappen op een tram of bus die hen naar de Feestenzone brengt. Dé ideale parking is Flanders Expo met meer dan 2 800 plaatsen en tram 1 die de bezoekers in de namiddag en vroege avond elke 5 minuten (op topdagen, overige dagen elke 7,5 minuten) en de klok rond van en naar het centrum brengt. Zonder parkeerstress is het nog leuker feesten.

Voor een overzicht van de park and rides en bediening: surf naar delijn.be/gentsefeesten.

Ticket ‘HT Gentse Feesten’

Wie vlot en zonder zorgen wil reizen, koopt best een heen- en terugbiljet vooraf.

Een ticket heen en terug kost 5 euro en is te koop van 15 tot en met 24 juli:

• via sms: stuur vóór het opstappen ‘GENTSEFEESTEN’ naar 4884 (+ 0,15 euro operatorkost)
  • via app en website De Lijn (kies Gentse Feesten)
  • aan ticketautomaten (kies ‘HT Gentse Feesten’) en in Lijnwinkels

Tijdens de Gentse Feesten blijven alle normale vervoerbewijzen geldig. Op tram en bus kan ook contactloos betaald worden via bankkaart of medium (bv. smartphone of slim horloge).

Met een rolwagen naar de Gentse Feesten

Reizigers met een beperkte mobiliteit nemen tramlijn 1 en maken gebruik van de toegankelijke perrons in de

• Veldstraat (opstaphalte (richting Flanders Expo)
  • Sint-Niklaasstraat (afstaphalte komende van Flanders Expo)
  • Burgstraat (van/naar Evergem/Wondelgem)

De tijdelijke afstaphalte in de Burgstraat is niet toegankelijk. Reis verder mee naar de toegankelijke opstaphalte (ter hoogte van de Jan Breydelstraat). Hier kun je als rolstoelgebruiker zowel op als af de tram.

Folder_Gentse_Feesten_2022_V7.pdf 2 MB