De Lijn controleerde recordaantal reizigers in 2016

64 % meer controles op 5 jaar tijd

De Lijn heeft vorig jaar ruim 2,4 miljoen reizigers gecontroleerd op zwartrijden, een record. 2,5 procent was niet in orde en werd geverbaliseerd. Bijna 49 reizigers op 50 betaalden correct. Om zwartrijders op andere gedachten te brengen, zal de vervoermaatschappij ook dit jaar intensief en gericht controles uitvoeren.

64 % meer controles sinds 2011

Nooit eerder controleerde De Lijn zo veel reizigers als vorig jaar. Het aantal steeg met meer dan 300 000 reizigers (313 462) tot ruim 2,4 miljoen (2 443 880). Dat is 15 procent meer dan in 2015. De voorbije 5 jaar is het aantal gecontroleerde reizigers met 64 procent gestegen, terwijl het aantal reizigers vrijwel stabiel bleef.

60 594 processen-verbaal in 2016

In totaal werden vorig jaar 60 594 processen-verbaal opgesteld voor reizigers die geen geldig vervoerbewijs op zak hadden. Dat zijn er 8 849 (17 %) meer dan in 2015. Dit loopt gelijk met het grotere aantal gecontroleerde reizigers.

Driekwart van de pv’s (45 362 pv’s) was voor rekening van zwartrijders: reizigers die niet hadden betaald. Het overige kwart (15 232 pv’s) ging naar abonnees die hun abonnement niet op zak hadden of hun MOBIB-kaart niet hadden geregistreerd. De eerste keer wordt zo’n vergetelheid door de vingers gezien. Ongeveer een vijfde van de pv’s wordt geseponeerd.

859 pv’s voor vervalst sms-ticket

8 785 reizigers (14 %) kregen een pv omdat ze hun sms-ticket hadden aangevraagd nadat de controleur was ingestapt. Om in orde te zijn, moet een reiziger zijn sms-ticket aanvragen vóór hij instapt. Daarnaast werden 859 pv’s opgesteld voor vervalsing van een sms-ticket. Daaronder valt bijvoorbeeld het doorsturen van een sms-ticket. Aan deze inbreuk hangt een boete van 250 tot 500 euro.

‘Kordate controle is een kwestie van rechtvaardigheid’

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts:

‘Kordate controle is een kwestie van rechtvaardigheid. We vragen voor ons openbaar vervoer een billijke bijdrage, bijna 49 reizigers op 50 betalen die correct. We zijn het aan al die reizigers en de belastingbetaler verplicht om de zwartrijders op andere gedachten te brengen. Dat doen we door de pakkans te verhogen en met duurdere boetes. Zo houden we ons openbaar vervoer samen betaalbaar.’

De eerste keer betaalt een zwartrijder 107 euro, ongeveer de prijs van een abonnement voor 3 maanden. De tweede keer kost het 294 euro, ongeveer evenveel als een jaarabonnement.

Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn, De Lijn