De Lijn en Stad Sint-Niklaas lanceren voordelig P+R-ticket vanaf 8 oktober

Vlottere reiservaring in Sint-Niklaas dankzij digitaal ticket voor 1 euro per persoon

De Lijn introduceert op 8 oktober in samenwerking met de stad Sint-Niklaas het digitale ticket 'Sint-Niklaas Parking’. Dit voordelige ticket, dat slechts 1 euro per persoon kost, biedt reizigers een gemakkelijke en betaalbare manier om het stadscentrum van Sint-Niklaas te bereiken zonder verkeershinder. Reizigers kunnen met hun auto terecht op de gratis parking van het Waasland Shopping Center en vervolgens met dit ticket de bus nemen naar het centrum. De bussen vertrekken om de 10 minuten, en tijdens de spits zelfs om de 5 minuten, vanaf perron 2 van het Waasland Shopping Center. Deze testfase van zes maanden is een primeur voor Sint-Niklaas.

In het centrum van Sint-Niklaas is momenteel een groot stadsvernieuwingsproject rond de Grote Markt in uitvoering, wat onvermijdelijk zorgt voor impact op de mobiliteit. Om de overlast te beperken en het stadscentrum bereikbaar te houden, hebben De Lijn en de stad Sint-Niklaas de handen ineengeslagen. Samen lanceren zij het digitale ticket ‘Sint-Niklaas Parking’, een initiatief dat reizigers aanmoedigt om hun wagen achter te laten op de gratis parking van het Waasland Shopping Center en gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Het nieuwe ticket kost slechts 1 euro per persoon en is geldig voor een heen- en terugreis tussen het Waasland Shopping Center en het stadscentrum van Sint-Niklaas, inclusief het station van Sint-Niklaas. Dit maakt het niet alleen een voordelige, maar ook een praktische oplossing voor iedereen die snel en zonder verkeersproblemen naar het centrum wil reizen. Bovendien kunnen reizigers met dit ticket ook gemakkelijk naar het ziekenhuis VITAZ reizen.

Carl Hanssens, schepen van Mobiliteit: “We zijn erg tevreden over de samenwerking met De Lijn en de introductie van deze voordelige P+R-regeling. Voor slechts één euro heen en terug kunnen bezoekers vlot van Waasland Shopping naar het hart van onze stad reizen. Dit initiatief maakt het mee aantrekkelijker en gemakkelijker om de Grote Markt en de omliggende centrumstraten te bezoeken tijdens de vernieuwing van ons stadshart. Het is maar een van de maatregelen om onze stad optimaal bereikbaar te houden, naast de nieuwe en uitgebreide centrumparkings en de donderdagse marktbus.”

De bussen vertrekken om de 10 minuten vanaf perron 2 van het Waasland Shopping Center, en tijdens de spits zelfs om de 5 minuten of minder. Dit zorgt voor een vlotte en frequente verbinding, waardoor reizigers nauwelijks hoeven te wachten. Het ticket is geldig op alle lijnen richting het station en de Grote Markt van Sint-Niklaas.

Sint-Niklaas is de eerste stad die deze samenwerking met De Lijn aangaat. De Lijn en de stad Sint-Niklaas hopen met dit project niet alleen de verkeershinder te verminderen, maar ook meer mensen te motiveren om gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Hoe kopen reizigers zo’n ticket?

• Het ticket ‘Sint-Niklaas parking’ is te koop in de app of op de website van De Lijn.
  • De kostprijs van dit ticket is 1 euro.
  • Reizigers activeren het ticket bij het opstappen. Zo verschijnt dit vervoerbewijs bij hun actieve tickets en dat moeten zij kunnen voorleggen bij controle.
  • Zijn ze met meerdere personen op stap? Ze kunnen samen reizen met 1 ticket. Hiervoor selecteert de reiziger bij de aankoop het juiste aantal reizigers.
  • Kinderen jonger dan zes jaar reizen gratis en hoeven geen vervoerbewijs te kunnen tonen, enkel een bewijs dat hun leeftijd aantoont zoals een kids-ID. Ze moeten begeleid worden door iemand van 12 jaar of ouder.
  • Terugkeren naar de P+R Waasland Shopping? Het digitale ticket is 24 uur geldig.