De Lijn lanceert als eerste in België contactloze betaling op het openbaar vervoer

Na Kusttram, pilootproject op Gentse en Antwerpse trams

Vanaf 25 mei  kunnen reizigers ook op de Antwerpse trams hun rit contactloos betalen.  Na een geruisloze start op de Kusttram (sinds 6 april) en de Gentse trams (sinds 15 mei), is het Antwerpse tramnet de derde locatie waar De Lijn contactloze betaling (cEMV) voorziet.  Met dit pilootproject lanceert De Lijn als eerste in België contactloze betaling op het openbaar vervoer. Het gebruik van bankkaarten met betaalchip wint steeds meer terrein. Door (occasionele ) reizigers nu de kans te bieden hun rit contactloos te betalen versterkt De Lijn deze evolutie. De  nieuwe mogelijkheid biedt de klant meer betaalcomfort, het is bovendien veiliger en het betalen verloopt een stuk vlotter. Na een positieve evaluatie van de piloot op de trams, wordt het project verder uitgerold op het busnet over heel Vlaanderen.  Het Vlaams Gewest wordt daarmee de grootste regio in Europa waar contactloos betalen op bus en tram mogelijk zal zijn.

Piloot in stilte gelanceerd; nu op weg naar volledige uitrol

De piloot ging op 6 april van start op de Kusttram.  Omwille van de corona-crisis startte De Lijn kleinschalig en in alle stilte met de lancering.  Medewerkers testten volop op de Kusttrams, maar ook reizigers kondenhun tramritje al contactloos betalen.  Omdat de Kusttrampiloot verliep zoals verwacht, werd het project sinds 15 mei uitgebreid naar de Gentse trams en vanaf 25 mei kan er ook op de Antwerpse trams contactloos worden betaald. Na een positieve evaluatie van de piloot in Gent en Antwerpen wordt het project uitgerold op het busnet over heel Vlaanderen.  Vlaanderen wordt daarmee de grootste regio in Europa waar contactloos betalen op bus en tram mogelijk zal zijn.

Contactloos

In de samenleving is er een evolutie gaande richting meer contactloze betalingen. Het gebruik van bankkaarten is al lang ingeburgerd, maar meer en meer geven banken in België ook bankkaarten met een chip uit, waardoor gebruikers makkelijk kleinere bedragen contactloos kunnen betalen. Ook De Lijn stapt mee in deze evolutie en laat occasionele reizigers contactloos betalen op de bussen en trams.

Roger Kesteloot, directeur-generaal De Lijn: ‘Deze introductie van contactloos betalen op de voertuigen biedt heel wat voordelen.  We bieden onze klanten een nieuwe, extra betalingsmogelijkheid aan.  Zeker voor occasionele reizigers is dit een handige oplossing.  Daarnaast verliezen onze chauffeurs geen tijd meer tijdens de rit door de verkoop van vervoerbewijzen.  Daardoor kunnen we zorgen voor een betere doorstroming en stiptere reistijden.  Tenslotte kunnen we ook de risico’s beperken die geldtransacties met zich mee brengen.  Zowel op vlak van de financiële afhandeling als op vlak van hygiëne. Contactloos betalen biedt dus voordelen voor reiziger,  chauffeur én de samenleving in haar geheel.’

De invoering van cEMV maakt deel uit van een uitgebreid gamma van betaaloplossingen die De Lijn aanbiedt: M-tickets, reisproducten op de MOBIB-kaart, vervoerbewijzen op elektronische kaart die op de MOBIB-scanners kunnen ontwaard worden, sms-tickets, enz.

Hoe gaat het in zijn werk?

Op de trams staan witte cEMV (contactloze Europay Mastercard Visa) terminals waar reizigers contactloos kunnen betalen met hun bankkaart (zowel contactloze debet- als kredietkaarten), smartphones met een Apple Pay of Google Pay contactloze betaalfunctie, wearables vb. polsband of horloge. De klant houdt zijn contactloze drager voor de terminal en zodra hij een groen vinkje op de terminal krijgt, is de transactie gelukt.

Een ticket voor een enkele rit kost 2,5 euro. Overstappen op een andere tram kan gratis binnen de 60 minuten, de reiziger moet dan hetzelfde medium nogmaals voor de terminal houden en kan dan zijn rit zonder extra kost uitrijden.

Op het einde van dag wordt de gereden rit (of ritten) automatisch verrekend met de bank van de reiziger.