De Lijn lanceert de Elektro Challenge, een innovatieve manier om techniekers aan te trekken

Eerste challenge voor techniekers in België

Met de allereerste Elektro Challenge voor technici in België wil De Lijn deze beroepen in een positief daglicht stellen en de interesse van potentiële toekomstige kandidaten wekken. Van 13 september tot 29 oktober kunnen studenten, jonge en ervaren technici of ook medewerkers van De Lijn deelnemen aan een onlinewedstrijd over elektriciteit en elektronica en mooie prijzen in de wacht slepen. Een innovatieve en ludieke manier om nieuw talent aan te trekken.

Filip Claes, HR-directeur: “De Lijn wil een voortrekkersrol blijven spelen in een klantgericht, efficiënt en duurzaam openbaar vervoer in Vlaanderen. Onze technische diensten spelen daarin een cruciale rol. Denk bijvoorbeeld maar aan de elektrificatie van ons voertuigenpark die in de volgende jaren dient te gebeuren. De Lijn heeft dan ook gepassioneerde technici nodig die mee zijn met de laatste evoluties. Met de Elektro Challenge dagen we technici uit voor een speelse wedstrijd over techniek. We hopen op deze creatieve manier extra techniekers te kunnen aantrekken voor De Lijn. Maar aangezien we een voortdurend lerende en zichzelf verbeterende organisatie zijn, nodigen we ook onze eigen mensen uit om deel te nemen.”

De Lijn is de eerste openbaarvervoermaatschappij in België die potentiële kandidaten een online uitdaging aanbiedt, de Elektro Challenge. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via de website www.elektrochallenge.be.

Speelse aanpak
De uitdaging verloopt in twee fasen:

• De eerste fase van de wedstrijd gebeurt online en zal zeven weken lang toegankelijk zijn, van 13 september tot 29 oktober. Tijdens deze stap worden de deelnemers uitgenodigd om 15 vragen over elektriciteit en elektronica te beantwoorden in 15 minuten. De 15 vragen zijn opgesteld door elektro-experts die dagelijks op het terrein actief zijn. Aan het eind van de online ronde worden de beste 45 deelnemers uitgenodigd voor de finale, telkens 15 personen per categorie: de 15 beste professionals, de 15 beste studenten en de 15 beste medewerkers van De Lijn.
  • De finale vindt plaats op 17 november en is bedoeld om de topspeler in elke categorie te bepalen. Voor de winnaars zijn er  cadeaubonnen, én ze mogen een tram besturen in Antwerpen onder begeleiding van de rijschool van De Lijn.

De Lijn organiseert de challenge met CHALLENGEx. Hun doel is om kwaliteitsvolle talentenpools van deelnemers te creëren. CHALLENGEx heeft de ambitie om tal van wedstrijden te houden, rekrutering te vergemakkelijken en de employer branding van haar partners te versterken.