De Lijn lanceert digitaal ticket via app

M-ticket goedkoopste vervoerbewijs voor enkele rit

Wie met De Lijn reist, kan vanaf vandaag zijn rit betalen via een smartphoneapp. Met het m-ticket, een nieuw digitaal vervoerbewijs, wil de vervoermaatschappij het gemakkelijker maken om de bus of tram te nemen en zorgen voor minder cash bij de chauffeurs. Een m-ticket of mobile ticket kost 1,80 euro en is 1,20 euro goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.

‘Goedkoper en makkelijker dan sms-ticket’

Directeur-generaal Roger Kesteloot:

‘Met het m-ticket willen we het eenvoudiger maken om de bus of tram te nemen. Het m-ticket is nog makkelijker dan het sms-ticket, want je moet geen code en aanvraagnummer meer onthouden. Eén beweging op het scherm van je smartphone volstaat, soms met een pin-code als beveiliging. Omdat er geen telecomkosten worden aangerekend, is het m-ticket 15 cent goedkoper dan een sms-ticket en 1, 20 euro goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.’

‘Modern, makkelijk, moeiteloos’

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts:

'Het openbaar vervoer biedt reizigers steeds meer hedendaags comfort. Zo verlagen we de drempel voor de mensen die vandaag nog geen gebruik maken van bus of tram. We verleiden nieuwe reizigers door ook betalen sneller, makkelijker én goedkoper te maken. De ‘M’ van m-ticket staat niet alleen voor ‘mobile’, maar ook voor modern, makkelijk, moeiteloos…'

Om een m-ticket aan te kunnen vragen, moet je eerst de app van een leverancier van m-tickets installeren en je registreren. Eenmaal dat gebeurd is, kun je met een smartphone een m-ticket aanvragen. Een m-ticket kost 1,80 euro en is goed voor 60 minuten onbeperkt overstappen. Een lijst van apps waarmee je een m-ticket kan aanvragen, is te vinden op www.delijn.be/m-ticket.

Alleen via smartphones met sim-kaart

Een m-ticket kopen kan alleen vanop een smartphone met een sim-kaart. De sim-kaart is nodig voor de registratie bij een leverancier en de controle van het vervoerbewijs. De betaling wordt geregeld tussen de aanbieder en de koper van het m-ticket. Dat kan via een krediet (prepaid), domiciliëring, kredietkaart en PayPal. Ook bedrijven kunnen het systeem gebruiken voor de verplaatsingen van hun werknemers.

Kleuren tegen zwartrijden

Het m-ticket is op verschillende manieren beveiligd tegen fraude. Zolang het m-ticket geldig is, veranderen de kleuren van de controlebalk. Daardoor is het onmogelijk om een screenshot van een m-ticket te gebruiken als vervoerbewijs. Wie dat toch doet, wordt beschouwd als fraudeur en riskeert een boete van 250 tot 500 euro. Net als bij het sms-ticket moet ook een m-ticket worden aangevraagd voor het instappen. Het pas aanvragen in de bus of tram geldt als zwartrijden.

Combinatie met andere tickets mogelijk

Het m-ticket is een primeur voor het openbaar vervoer in België. De Lijn beheert de m-ticketingapps niet zelf, maar biedt haar beveiligde m-tickets aan via de apps van derden. Door dit gebruik van open data zouden die het vervoerbewijs kunnen combineren met andere tickets, bijvoorbeeld voor parking of duurzame vervoermiddelen.

Sommige buitenlandse openbaarvervoerbedrijven hebben een eigen app voor m-tickets, maar dat is een gesloten systeem: het is niet uitbreidbaar.

Drie aanbieders van m-tickets

Momenteel bieden drie bedrijven een app aan waarmee reizigers een m-ticket van De Lijn kunnen kopen. Het gaat om  Be-Mobile, MediaMedics (in samenwerking met Paypal) en Olympus Mobility. De Lijn voert nog gesprekken en testen uit met andere geïnteresseerde leveranciers.

fotograaf: Jef Boes