De Lijn lanceert nieuwe tv-spot met populaire stressmannetje

Bus en tram alternatief voor stress bij eindejaarsinkopen met de auto

Met de eindejaarsinkopen in aantocht lanceert De Lijn haar nieuwe tv-spot met het stressmannetje. Het populaire poppetje vertolkt opnieuw de innerlijke stress van een autochauffeur in de stad. Met haar campagne wil De Lijn duidelijk maken dat bus en tram een interessant alternatief zijn voor het stresserende autoverkeer. In de spot trekt het stressmannetje met de wagen de stad in voor eindejaarsinkopen, met de nodige frustraties tot gevolg. Het stressmannetje is vrijdag al online te bekijken via het Youtube-kanaal van De Lijn en zal vanaf 9 december te zien zijn op de Vlaamse televisiezenders.

Wagen nog vaak centrale vervoermiddel bij Vlamingen
De Vlamingen trekken de komende weken massaal naar de centrumsteden om te genieten van de kerstsfeer of te winkelen. Daarvoor denkt de Vlaming vandaag vooral aan de auto. Voor elke verplaatsing bestaat een specifieke mobiliteitsoplossing: te voet, de fiets, het openbaar vervoer, de auto of een combinatie.

Met haar nieuwe campagne wil De Lijn duidelijk maken dat bus en tram een interessant alternatief zijn voor het stresserende autoverkeer. Heel wat Vlaamse steden hebben een fijnmazig net van bussen en trams. Mensen die toch de auto willen nemen, kunnen die parkeren op grote parkings aan de stadsrand. Daar kunnen ze overstappen op bus of tram. Een overzicht van alle Vlaamse randparkings staat op www.mijnlijn.be.

18 reisinfotoepassingen op www.mijnlijn.be
Wie bus en tram voor het eerst wil uitproberen kan terecht op www.mijnlijn.be,  de portaalsite met alle reisinfotoepassingen. Bezoekers vinden er een routeplanner en dienstregelingen, maar kunnen ook realtime doorkomsten van bus en tram opvragen of zich abonneren op een omleidingsnieuwsbrief. Reizigers met een smartphone kunnen er smartphone-apps downloaden.

Stressmannetje: 415 000 views en 85 000 fans
Het stressmannetje is het gezicht van de huidige campagnes van De Lijn en vertolkt de innerlijke stress van een autochauffeur in de stad. Na zijn eerste tv-spot eind vorig jaar werden zijn uitspraken ‘Ier, nen euro’ of ‘Haast u, we zijn al te laaaaat!’ snel populair. Intussen heeft het stressmannetje meer dan 85 000 fans op verschillende Facebookpagina’s.

Begin oktober won hij de Gouden Welp van VEPEC, de prijs voor de beste Belgische reclamespot van 2013. Recent werd zijn reactie op de reclametest van Kobe Ilsen in consumentenprogramma Volt op één 415 000 keer bekeken.

De spots van het stressmannetje werden bedacht door het creatief bureau Famous.

Tom Van de Vreken Woordvoerder, De Lijn

Mediagalerij: klik hier voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. Het Vlaams gewest heeft 81,6 procent van de aandelen van De Lijn, de overige aandeelhouders zijn lokale overheden. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1000 lijnen en 36000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar bijna 11 miljoen ritten. Samen met privé-exploitanten die rijden in opdracht van De Lijn worden ongeveer 4100 voertuigen ingezet: 399 trams en 3700 bussen. De privé-exploitanten nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met goed 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken ook nog eens meer dan 2000 mensen.