De Lijn rekruteerde voorbije vijf jaar 360 vijftigplussers

Vervoermaatschappij zorgt mee voor betere activering vijftigplussers

De Lijn heeft de voorbije vijf jaar 360 vijftigplussers* in dienst genomen. Dat blijkt uit cijfers van de vervoermaatschappij. Zo is De Lijn een belangrijke werkgever voor een leeftijdscategorie die het niet makkelijk heeft op de arbeidsmarkt. “Hun sterke kanten komen hier goed tot uiting: betrouwbaarheid, kalmte en flexibiliteit, onder meer naar werkuren,” aldus Liesbeth Jagers, expert arbeidsmarkt-dienstverlening van VDAB. Vijftigplussers én jongeren die nog op zoek zijn naar werk, kunnen begin volgende maand terecht op een jobdag van De Lijn voor kandidaat-chauffeurs.

360 vijftigplussers gingen er de afgelopen vijf jaar aan de slag bij De Lijn. Daarvan waren er 112 zelfs ouder dan 55. Dirk Monsieur (54), chauffeur in de stelplaats van Vilvoorde, kwam vorig jaar in dienst: “Voordien was ik tien jaar lang verantwoordelijk voor een administratieve dienst. Jammer genoeg kreeg ik daar mijn ontslag, na in totaal 33 jaar. Ik heb toen voor mezelf uitgemaakt dat ik niet meer elke dag tussen vier muren wilde zitten, maar dat ik meer contact wilde met mensen, het liefst nog op de weg. De vrijheid die ik nu heb, de toffe sfeer bij de collega’s in Vilvoorde, en het respect onder buschauffeurs zijn voor mij de grootste pluspunten van mijn nieuwe carrière. Ik voel me als vijftigplusser ook gewaardeerd en welkom bij De Lijn.”

Vijftigplussers mogen er niet aan twijfelen dat de vervoermaatschappij ook voor hen wil investeren in opleiding. Vlaams Minister van Werk Philippe Muyters: “In het najaar van 2017 vonden netwerkevents voor en door vijfenvijftigplussers plaats met ondersteuning van VDAB. Het hoofddoel was werkzoekenden in contact brengen met werkgevers, om zo vooroordeel-doorbrekend te werken. Op hetzelfde moment konden werkzoekenden hun competenties in het licht zetten en verder ontwikkelen. VDAB wil immers mee de kloof tussen werkgever en werkzoekende vijfenvijftigplusser verkleinen. Ook De Lijn was hier aanwezig en kon in gesprek gaan met interessante kandidaten. De wederzijdse persoonlijke kennismaking tussen De Lijn en werkzoekenden wierp zijn vruchten af.”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “De Lijn is een modern bedrijf dat mikt op een goede leeftijdsmix. Vijftigplussers kunnen hun werk- en levenservaring delen met hun jongere collega’s. De Lijn werft mensen aan die de dienstverlening voor de reizigers kunnen versterken. Ervaren krachten zijn dan vaak een meerwaarde”. Vijftigplussers en jongeren die zelf de stap naar een carrière bij De Lijn willen zetten, kunnen op 3 maart terecht op de jobdag voor chauffeurs in de stelplaatsen van Grimbergen en Sint-Niklaas. Online solliciteren kan natuurlijk ook. Daarbij hebben kandidaten die bij VDAB een rijbewijs D hebben behaald, recht op een verkorte opleiding. De anderen halen hun busrijbewijs bij De Lijn.

* 50 of ouder tijdens het jaar van indiensttreding.

Joachim Nijs Woordvoerder De Lijn Vlaams-Brabant, De Lijn