De Lijn sluit 2013 af in evenwicht

Minder gratis reizigers, meer inkomsten

Vervoermaatschappij De Lijn heeft vorig jaar bijna 540 miljoen reizigers vervoerd. Omdat er minder gratis reizigers waren, daalde het aantal vervoerde reizigers met 0,8 procent tot bijna 540 miljoen. Door de toename van het aantal betalende reizigers stegen de inkomsten met 5,9 miljoen. Het boekjaar werd in evenwicht afgesloten. De ecologische voetafdruk daalde opnieuw.

Meer betalende reizigers

Directeur-generaal Roger Kesteloot: “We hebben vorig jaar onze klantenbasis behouden en onze ontvangsten zien stijgen. Net als in 2012 steeg het aantal betalende reizigers en daalde het aantal gratis reizigers. Dat leidde tot toename van de vervoerontvangsten met 5,9 miljoen euro (+ 4,1 %) tot 148,2 miljoen.”

Het aandeel van de betalende reizigers is in 2013 opnieuw toegenomen: 87,8 procent van de reizigers betaalde zijn vervoerbewijs voor een stuk of helemaal.

45 % meer sms-tickets verkocht

Met een verkoopsstijging van 2,5 miljoen was het sms-ticket in 2013 de sterkste groeier bij de vervoerbewijzen. Vorig jaar werden ruim 8 miljoen sms-tickets verkocht, in 2012 waren dat er 5,6 miljoen. Ook het aantal gebruikers is sterk gestegen. In 2013 is vanop bijna 700 0000 unieke gsm-nummers een sms-ticket aangevraagd, dat is 29 procent of 160 000 gsm-nummers meer dan een jaar eerder.

De groei zet zich door in 2014: de eerste vier maanden lag de verkoop met 3,2 miljoen stuks 30 procent hoger dan dezelfde periode in 2013. De Lijn verwacht dit jaar 10 miljoen sms-tickets te verkopen.

Opnieuw meer sociale abonnementen

Ook in 2013 zette de stijging van WIGW/Omnio-abonnementen zich door. Dat zijn jaarabonnementen voor 38 euro voor mensen met een leefloon en gelijkgestelden. Het aantal steeg met 9 975 (+ 8,8 %) tot 123 589. In 2009 waren dat er nog 79 976.

Recordopbrengst boetes

De inkomsten uit boetes stegen vorig jaar tot bijna 2,7 miljoen euro, het hoogste bedrag ooit. In 2011 was dat nog 2,1 miljoen. De opbrengsten zijn het gevolg van de intensievere controles. Nooit eerder controleerde De Lijn zo veel reizigers als vorig jaar. Het aantal steeg in 2013 met 7,5 procent tot 1 860 563. Dat zijn er 129 700 meer dan in 2012, en zelfs 366 088 (+ 24 %) meer dan in 2011. In totaal werden vorig jaar 46 349 PV’s opgesteld voor zwartrijden. In 2012 waren dat er 50 383.

Minder buskilometers, meer tramkilometers

Het aantal kilometers daalde met 2,9 procent. Door de schrapping van laagbezette ritten in 2012 daalde het aantal buskilometers in 2013 met 3,6 procent. De trams reden dan weer 6,8 procent meer kilometers. In Antwerpen ging het zelfs om 9,2 procent meer tramkilometers.

Grootste groene busbestelling ooit

Met de bestelling van 5 waterstofbussen, 3 elektrische bussen, 255 bussen met Euro VI-motoren en de aanbesteding van 123 hybride bussen zette De Lijn in 2013 een grote stap in de vergroening van haar voertuigenpark. Het gaat om een investering van 93 miljoen euro. De waterstofbussen, elektrische bussen en schone dieselbussen verschijnen dit jaar in het straatbeeld. Na de zomer worden de eerste van 38 nieuwe trams voor Antwerpen en Gent in gebruik genomen.

Ecologische voetafdruk per reiziger 1,1 % gedaald

De ecologische voetafdruk (EVA) van De Lijn daalde in 2013 met 2 193 hectare tot 110 161 hectare. Per reiziger is dat een daling met 23 hectare of 1,1 %. De EVA is een waardemeter voor het verbruik van natuurlijke rijkdommen op aarde door een persoon, regio of organisatie. De lagere EVA van De Lijn is vooral het gevolg van 2,9 procent minder afgelegde kilometers en de eigen inspanningen op vlak van energiebesparing en -productie. De instroom van 386 groene bussen bussen zal de EVA verder verlagen.

Tom Van de Vreken Woordvoerder, De Lijn