De Lijn vervoerde 184 700 feestvierders tijdens oudejaarsnacht

Mechelen, 1 januari 2015 – De Lijn heeft de voorbije oudejaarsnacht in heel Vlaanderen 184 700  feestvierders vervoerd. Dat is 8 procent (14 000 reizigers) meer dan vorige eindejaarsnacht. Om alles in goede banen te leiden, kon de vervoermaatschappij rekenen op 400 vrijwillige medewerkers. Er deden zich geen noemenswaardige incidenten voor.

Antwerpen: 128 000 reizigers

In Antwerpen namen 128 000 feestvierders de bus of tram tijdens oudejaarsnacht, of bijna een kwart meer dan vorig jaar. Het centrum van Antwerpen was zoals elk jaar de topbestemming. Dankzij de financiële steun van 40 gemeenten en districten konden de inwoners van die gemeenten en districten gratis of goedkoper de feestbussen nemen.

Limburg: 3 300 reizigers

De Limburgse feestbussen hebben van oud op nieuw 3 300 feestvierders vervoerd. Vorig jaar waren er dat nog 4 000, toen  waren er 14 feestbussen in plaats van 11 nu. De meeste reizigers waren te vinden op de bussen rond Hamont-Achel, Overpelt, Neerpelt, in Genk en op de lijnen naar Hasselt.

Oost-Vlaanderen: 11 400 reizigers

In Oost-Vlaanderen vervoerde De Lijn 11 400 reizigers van en naar hun bestemming, tegenover 15 400 vorig jaar. De voorbije jaren waren de feestbussen in Oost-Vlaanderen gratis door de steun van de provincie, dat was vannacht niet meer het geval. Gent nam met 7 000 feestvierders het merendeel voor zijn rekening. In regio Sint-Niklaas namen goed 2 100 mensen de feestbussen, in regio Aalst ruim 2 300

Vlaams-Brabant: 22 000 reizigers

In Vlaams-Brabant kozen 22 000 feestneuzen voor de feestbussen. In 2013 waren dat er 24 800, maar toen waren er 3 feestlijnen meer. De lijnen naar Leuven en Brussel namen de meeste reizigers voor hun rekening. De feestbussen konden uitrijden dankzij de steun van heel wat gemeenten en brouwerij Stella Artois. Feestbus 260 was gratis dankzij de steun van de politiezone Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise.

West-Vlaanderen: 20 000 reizigers

In West-Vlaanderen vervoerde De Lijn vannacht ongeveer 20 000 feestvierders. In de kustregio waren er meer dan 12 000 reizigers, het merendeel nam de Kusttram. In Brugge stapten regio ruim 7 000 mensen op de gratis feestbussen. Door de stad Brugge waren de feestbussen van en naar de stad gratis.

400 BOB’s voor veilig vervoer

Voor het 27e jaar op rij zette De Lijn tijdens oudejaarsnacht extra mensen en middelen in: 400 mensen en 205 voertuigen op 127 lijnen zorgden voor het speciale oudejaarsnachtaanbod. Het gaat vooral om chauffeurs, maar ook heel wat dispatchers, controleurs en technici zetten zich in om een verkeersveilig alternatief te bieden. Ook het infonummer van De Lijn bleef de hele nacht open.

Tom Van de Vreken Woordvoerder VVM De Lijn, De Lijn