De Lijn verwacht woensdag verstoorde dienstverlening

Informatie vanaf 6 uur via delijn.be

De Lijn verwacht dat haar dienstverlening op woensdag 7 oktober ernstig verstoord zal zijn. Het gemeenschappelijk vakbondsfront betoogt dan in Brussel naar aanleiding van de eerste verjaardag van de regering Michel. De vervoermaatschappij raadt haar reizigers aan om indien mogelijk een alternatief te zoeken. Woensdagochtend vanaf 6.00 uur geeft De Lijn op www.delijn.be actuele overzichten over de gevolgen voor de dienstverlening. Hoeveel en waar er hinder zal zijn, kan De Lijn pas de ochtend zelf inschatten.

Lijnen naar centrum Brussel omgeleid of ingekort
De buslijnen die woensdag het centrum van Brussel bedienen, zullen tijdelijk een omleiding volgen of ingekort worden. De betogers verplaatsen zich door Brussel van het noordstation naar het zuidstation. Hierdoor kan busstation Brussel Noord van 9 tot 13 uur niet bediend worden. Daarnaast rijden er van 13 tot 17 uur geen bussen naar Brussel Zuid. Detailinformatie over afgeschafte haltes per lijn vinden reizigers terug op www.delijn.be.

Dominique Renders Woordvoerster De Lijn Vlaams-Brabant, De Lijn

Mediagalerij: klik hier voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. Het Vlaams gewest heeft 81,6 procent van de aandelen van De Lijn, de overige aandeelhouders zijn lokale overheden. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1000 lijnen en 36000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar bijna 11 miljoen ritten. Samen met privé-exploitanten die rijden in opdracht van De Lijn worden ongeveer 4100 voertuigen ingezet: 399 trams en 3700 bussen. De privé-exploitanten nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met goed 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken ook nog eens meer dan 2000 mensen.