De Lijn voert in en rond Brussel R-lijnen in

Aan de letter R zal geleidelijk elke buslijn van De Lijn herkenbaar zijn die in, van en naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest rijdt. Het gebruik van de letter R en een combinatie van twee cijfers moet zowel het herkennen als het onthouden van het lijnnummer ten goede komen.

Ruim 50 drukke buslijnen heeft De Lijn in het Brussels Gewest. De volgende jaren krijgen die allemaal een nieuw nummer van twee cijfers, voorafgegaan door een R. Die R staat in de meest courante talen voor ‘regionaal’, wat helpt om de buslijnen tussen Brussel en Vlaanderen makkelijker te identificeren. Wie in Brussel een R-lijn neemt, weet dat die naar Vlaanderen rijdt. Wie in Vlaanderen een R-lijn neemt, weet dat die een bestemming in Brussel heeft. Het eigenlijke lijnnummer zal – waar mogelijk – lijken op het huidige driecijferige nummer.

R29 is de allereerste R-lijn

Ze vervangt vanaf 1 januari 2023 de bestaande buslijn 129 tussen Dilbeek en Brussel-Noord. Die hervorming maakt deel uit van de invoering van een nieuw vraaggestuurd bus- en tramnet in Vlaanderen. Op termijn staan bijvoorbeeld ook de R14 in de plaats van lijn 214 en de R70 voor bus 170 in de steigers. Bij elke wijziging zal De Lijn uitgebreid communiceren.

Er is voor de hoofdlijnen voor twee cijfers gekozen omdat studies aantonen dat die veel makkelijker te onthouden zijn dan driecijferige combinaties.