De Lijn voert in Gent werken uit aan het kruispunt ‘Duizend Vuren’ en omgeving

De spoorwerken aan Coupure Rechts en Begijnhoflaan verlopen volgens planning en zullen klaar zijn halverwege juli 2024. Tussen deze twee werven bevindt zich het kruispunt ‘Duizend Vuren’. Op dat kruispunt zijn de tramsporen en het wegdek ook aan vernieuwing toe. De Lijn voert daarom werken uit vanaf dinsdag 21 mei 2024 tot en met vrijdag 12 juli 2024 (onder voorbehoud). Door deze werken gelijktijdig uit te voeren, zorgen we ervoor dat lijn T4 (Gent UZ – Gentbrugge Stelplaats) vanaf deze zomer opnieuw haar normale traject kan bedienen.

Impact van de werken

Tijdens de werken wordt het kruispunt Noordstraat/Brugsepoortstraat met Contributiestraat/Begijnhoflaan grotendeels afgesloten.

Impact voor voetgangers en (brom)fietsers

Voetgangers kunnen het kruispunt niet oversteken langs de bestaande zebrapaden en moeten gebruik maken van de zebrapaden in de Contributiestraat en de Noordstraat.

(Brom)Fietsers wordt aangeraden om te rijden via Coupure Links.

Impact voor gebruikers van het openbaar vervoer

Er is geen bediening door de bussen van De Lijn tussen de Korenmarkt en de Brugsepoort.

• Lijn 10 Mariakerke Post – Dampoort/Sint-Amandsberg Snellaertplein
    lijn 11 Blaarmeersen – Gentbrugge Braemkasteel
    Deze lijnen volgen een omleiding via Nieuwewandeling – Contributiestraat – Begijnhoflaan – Tolhuislaan – Sluizeken – Ottogracht – Sint-Jacobs – Dampoort.
    De haltes Poel en Korenmarkt worden niet bediend.
  • Lijn 12a/b Sint-Martens-Leerne/Drongen – Oostakker Dorp/Sint-Amandsberg Achtendries
    De omleiding richting Oostakker/Sint-Amandsberg loopt via Nieuwewandeling – Contributiestraat – Begijnhoflaan – Blaisantvest – Tolhuislaan – Sluizeken – Ottogracht – Sint-Jacobs – Dampoort.
    De omleiding richting Drongen/Sint-Martens-Leerne loopt van Sint-Jacobs via Ottogracht – Sluizeken – Tolhuislaan – Blaisantvest – Begijnhoflaan – Noordstraat – Seghersplein – Weverstraat – Malem.
  • Pendelbus P4 Gent Sint-Pietersstation – AZ Sint-Lucas (Fratersplein)
    De pendelbus zal in beide richtingen hetzelfde traject rijden van 21 mei tot en met 18 juli 2024: Sint-Pietersstation – Koning Albertlaan – Neermeerskaai – Europabrug – Verenigde Natieslaan – Beneluxplein – Nieuwewandeling – Brugsepoort. De bediening tussen het Sint-Pietersstation en de Korenmarkt valt weg.

Alternatieven voor gebruikers van bus en tram

• Komende van Sint-Pietersstation en Zuid blijft het centrum (halte Koophandelsplein) van de stad bereikbaar met lijnen T1 en T3.
  • Tramlijn T2 zorgt voor een vlotte verbinding van Rabot naar Korenmarkt en Zuid.
Omleidingen voor het openbaar vervoer

Impact voor automobilisten

Het autoverkeer komende van Dampoort wordt omgeleid vanaf Neuseplein via Nieuwevaart – Palinghuizen – Rooigemlaan – Nieuwewandeling naar Contributiestraat.

Voor plaatselijk verkeer is er een omleiding: komende van het Griendeplein richting Nieuwewandeling of Brugsepoort loopt de omleiding van de Begijnhoflaan – Noordstraat – Waldamkaai naar Contributiestraat.

Plaatselijke omleiding
Omleiding komende van Dampoort
Gent: geen bussen tussen Korenmarkt en Brugsepoort van 21 mei t.e.m. 12 juli - De Lijn
De spoorwerken aan Coupure Rechts en Begijnhoflaan zitten op schema en zullen klaar zijn midden juli ‘24. De buslijnen (10, 11, 12a/b) rijden van 21 mei t.e.m. 12 juli in omleiding. Voor Pendelbus P4 is dat t.e.m. 18 juli. Ook de Brugsepoortstraat blijft ontoegankelijk tijdens (mogelijke) bijkomende asfalteringswerken in juni.