De Lijn voert per direct snelheidsvertraging in op tramlijnen 2 en 4

ANTWERPEN - Gezien een aantal recente defecten op de sporen heeft De Lijn beslist om, uit voorzorg, vanaf vandaag de trams op de lijnen 2 en 4, meer specifiek het gedeelte tussen Zwaantjes en de eindhalte Lelieplaats in Hoboken, aan vertraagde snelheid te laten rijden. De sporen op dit traject zijn in slechte staat.

De staat van de tramsporen in Antwerpen is een bekend pijnpunt. Door jarenlange structurele  onderinvesteringen zijn grote delen van het netwerk einde levensduur en dringend aan vernieuwing toe. Ook in Gent kampt het verouderde tramnet met gelijkaardige problemen.

De Lijn geeft maximale prioriteit aan de veiligheid van de reizigers. Gezien de recente defecten op het traject tussen Zwaantjes en Lelieplaats is vanuit voorzorg beslist om de snelheid op dit gedeelte terug te brengen naar 10 kilometer per uur.

De vertraging naar 10 km per uur impliceert de eerste dagen onvermijdelijk ongemakken voor de reizigers. Op de lijnen 2 en 4 zullen de vertragingen gemiddeld 7 minuten extra rijtijd per rit bedragen. De Lijn onderzoekt momenteel welke maatregelen er op korte termijn kunnen worden genomen om dit ongemak te milderen.

Er is sowieso verbetering op komst. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters voorzag onlangs een verhoging van het budget voor de instandhoudingsinvesteringen waardoor de achterstand geleidelijk ingehaald kan worden. Daarmee zullen de komende tijd de nodige vernieuwingen aan de tramnetten kunnen plaatsvinden.

De Lijn verontschuldigt zich alleszins voor de hinder die deze voorzorgsmaatregel met zich zal meebrengen voor de reizigers.