De Lijn wint prestigieuze reclameprijs

Stressmannetje doet autominnende Vlaming meer bus en tram nemen

De Lijn heeft dinsdag een gouden Effie Award gewonnen. Deze effectiviteitsprijs beloont reclamecampagnes die opvallend sterke cijfers kunnen voorleggen. De jury bekroonde De Lijn voor de resultaten die het Stressmannetje behaalde met de campagnes tegen het 'auto-matisme'. Hiermee overtuigde de vervoermaatschappij tussen 2012 en 2014 een grote groep Vlamingen om hun wagen te laten staan en bus of tram te proberen voor verplaatsingen binnen de stad. Een succesvolle eerste stap met het oog op een mentaliteits- en gedragsverandering bij de auto-minnende Vlaming.

Sterke groei bij gebruikers biljet & sms-ticket

De Lijn richtte zich met haar Stressmannetje op reizigers die nooit of slechts sporadisch bus of  tram nemen. Dit resulteerde in een sterke toename van het aantal ritten dat werd betaald met een biljet- of sms-ticket. In 2012 waren dat nog 18,6 miljoen ritten. In 2014 steeg dit aantal tot 21,5 miljoen, wat gelijk staat aan een groei met 15,5 procent. Het toegenomen aantal ritten vertaalde zich eveneens in meer inkomsten uit de verkoop van biljetten en sms-tickets. In 2012 was dat 28,8 miljoen euro, in 2014 was dit gestegen tot 33,7 miljoen euro. Dit is een groei met 17 procent. De inkomsten vanwege het stijgend aantal autogebruikersgroeiden zo aanzienlijk.

Tamara De Bruecker, marketingdirecteur van De Lijn:

'De verkeersdrukte en opwarming van de aarde maken een switch in ons mobiliteitsgedrag onvermijdelijk. Deze Effie Award bewijst dat sterke en consistente merkencommunicatie de mentaliteit en het gedrag van mensen kan doen veranderen. Het is bemoedigend na 2 jaar zulke resultaten te zien. We strijden dan ook verder tegen het auto-matisme en blijven mensen aanmoedigen vaker de bus of tram te nemen voor verplaatsingen binnen de stad.'

Onweerstaanbaar irritant Stressmannetje

Hoofdrolspeler in de campagnes van De Lijn was het onweerstaanbaar irritante Stressmannetje dat de stress veruitwendigt van een autochauffeur in de stad. Het stressmannetje kreeg een forum via tv- & radiospots en online video's. Het had ook een eigen online game, een auto-vloek-generator, een potver-pot (vloekpot) en een gps-stem. Zijn populariteit bleek uit de vele reclameprijzen die hij de voorbije jaren won. Met de Effie wordt de campagne ook bekroond voor zijn sterke resultaten.

Mediagalerij: klik hier voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor het openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Voor haar werking krijgt de vervoermaatschappij een dotatie van het Vlaams Gewest, de belangrijkste aandeelhouder. Het Vlaams gewest heeft 81,6 procent van de aandelen van De Lijn, de overige aandeelhouders zijn lokale overheden. De verkoop van vervoerbewijzen is de tweede inkomstenbron.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1000 lijnen en 36000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar bijna 11 miljoen ritten. Samen met privé-exploitanten die rijden in opdracht van De Lijn worden ongeveer 4100 voertuigen ingezet: 399 trams en 3700 bussen. De privé-exploitanten nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met goed 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken ook nog eens meer dan 2000 mensen.