De Lijn zet 22 extra trams in voor de AG Antwerp 10 Miles op zondag 24 april

Premetrostation Groenplaats zondag niet bediend van 15.30 uur tot 20 uur

Op zondag 24 april halen sportievelingen hun hart op en laten ze hun kunnen zien op de AG Antwerp 10 Miles. Met 22 extra trams zorgt De Lijn mee voor een vlot verloop van al dat geloop. Natuurlijk zijn er ook lijnen die niet hun normale reisweg kunnen volgen. Maar De Lijn wijst de deelnemers hier zo duidelijk mogelijk de weg.

22 extra trams

Samen met organisator Golazo laat De Lijn 22 extra trams rijden, goed voor ongeveer 7 000 plaatsen bovenop het gewone aanbod. De bijkomende trams rijden op lijnen 3, 5, 9 (traject Berchem station – Linkeroever) en 15. We raden de deelnemers aan om op tijd te vertrekken: het zal erg druk zijn in de stad, dus ook aan de haltes en in de trams. Op de voertuigen van De Lijn gelden de gewone vervoerbewijzen. Een gouden tip voor de lopers: koop het vervoerbewijs op voorhand via de De Lijn-app.

Premetrostation Groenplaats niet bediend van 15.30 uur tot 20 uur

Voor de veiligheid van alle deelnemers, wil De Lijn te veel volk in haar premetrostations voorkomen. Daarom stoppen er in premetrostation Groenplaats geen trams van 15.30 uur tot 20 uur. Elk perron heeft daar immers maar één uitgang die ook als ingang dient. De trams stoppen wel de hele dag in het vlakbij gelegen station Meir. Daar zijn meer toegangen naar de perrons, waardoor de toekomende en vertrekkende reizigers makkelijker gescheiden kunnen worden.

Tijdens de piekmomenten van de instroom verwijst De Lijn deelnemers en supporters door naar de voetgangerstunnel of de overzetboten. De trams richting Linkeroever zullen dan immers volzet zijn met bezoekers vanaf Antwerpen-Centraal en de randparkings P+R Merksem en P+R Sportpaleis.

Tijdens de uitstroom wordt de halte Groenplaats volledig afgesloten. Voor reizigers die naar het treinstation willen, zijn er deze alternatieven:

• naar station Antwerpen-Centraal te voet via de Meir en De Keyserlei
  • naar station Antwerpen-Centraal vanaf Premetrostation Meir
  • naar station Antwerpen-Berchem met tramlijn 4 vanaf halte Meir

F. Van Eeden en Halewijn

Tijdens de uitstroom (tussen 14.30 uur en 19.30 uur) worden de haltes Halewijn en F. Van Eeden telkens in één richting afgesloten:

• aan halte F. Van Eeden kan men alleen richting Rechteroever
  • aan halte Halewijn kan men alleen richting Linkeroever. Let op: reizigers voor P+R Melsele kunnen enkel tramlijn 3 nemen. Tramlijnen 5 en 9 stoppen aan het nieuwe P+R gebouw Linkeroever.

Op het F. Van Eedenplein creëert De Lijn twee wachtzones:

• richting Sportpaleis (en Merksem)
  • richting station Antwerpen-Centraal

Reizigers wachten buiten voor het premetrostation. De lijncontroleurs coördineren de situatie en zorgen dat ze veilig en gefaseerd binnen kunnen.

Trams richting Sportpaleis (lijnen 3 en 5) stoppen vooraan, trams richting Antwerpen-Centraal (lijnen 9 en 15) stoppen achteraan.

Tussen 14.30 uur en 19.30 uur rijden de extra trams leeg en zonder tussenstop tot de halte F. Van Eeden.

Aangepaste trajecten bus en tram

Om de deelnemers veilig te laten lopen, past De Lijn op zondag 24 april ook de trajecten aan van 4 tramlijnen en 8 buslijnen.

Het gaat vooral om lijnen die het parcours van de 10 Miles kruisen in Antwerpen.

• Tramlijn 1 bedient de Bolivarplaats niet en rijdt in omleiding via de Brederodestraat naar het eindpunt Zuid.
  • Tramlijn 4 bedient de Bolivarplaats en Museum van Schone Kunsten niet en rijdt in omleiding via De Vrièrestraat en Geuzenstraat naar Nationalestraat. Van daar volgen de trams hun normale reisweg.
  • Tramlijn 7 rijdt niet naar het Eilandje (MAS) en heeft haar eindpunt aan de keerlus Nationale Bank.
  • Tramlijn 11 bedient de Melkmarkt niet en rijdt maar tot het Koningin Astridplein.
  • Buslijnen 93, 95, 99 rijden niet naar Van Eedenplein en hebben hun eindhalte aan P+R Linkeroever.
  • Buslijnen 180, 181, 182 en 183 rijden niet via Museum van Schone Kunsten en rijden in omleiding via De Vrièrestraat en Geuzenstraat naar het eindpunt Groenplaats.
  • Buslijn 17 rijdt niet naar Brouwersvliet en heeft haar eindpunt op het Sint-Jansplein.
  • Buslijn 36 rijdt die dag niet, tijdens de dagen van de op- en afbouw volgt buslijn 36 een omleiding op Linkeroever (te raadplegen via de omleidingsberichten).

Meer info over de AG Antwerp 10 Miles op https://agantwerp10miles.be/nl/ en op de website van De Lijn www.delijn.be/10miles