De Lijn zet 22 extra trams in voor de Baloise Antwerp 10 Miles op zondag 23 april

Premetrostation Groenplaats zondag niet bediend van 15.30 uur tot 20 uur

Op zondag 23 april halen sportievelingen hun hart op en laten ze hun kunnen zien op de Baloise Antwerp 10 Miles. Met 22 extra trams zorgt De Lijn mee voor een vlot verloop van al dat geloop. Natuurlijk zijn er ook lijnen die niet hun normale reisweg kunnen volgen. Maar De Lijn wijst de deelnemers hier zo duidelijk mogelijk de weg.

22 extra trams

In samenwerking met Golazo zal De Lijn op zondag 22 extra trams inzetten, wat zorgt voor ongeveer 7.000 extra plaatsen bovenop het reguliere aanbod. De extra trams zullen rijden op de lijnen 3, 9 (traject Berchem station - Linkeroever) en 15 om bij te dragen aan een soepel verloop van de Baloise Antwerp 10 Miles. Deelnemers worden aangeraden om op tijd te vertrekken vanwege de verwachte drukte bij haltes en in trams. De gewone vervoerbewijzen zijn geldig op de voertuigen van De Lijn en het is een aanrader om deze op voorhand via de De Lijn-app te kopen.

Lydia Peeters, Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Tijdens de 10 Miles zakt er heel wat volk af naar Antwerpen, dus zorgt De Lijn voor extra aanbod. Bedankt alvast aan het personeel van De Lijn om ervoor te zorgen dat alle sportievelingen en supporters zich die dag naar hun bestemming kunnen verplaatsen. Ik wens alle lopers alvast heel veel succes!”

Premetrostation Groenplaats niet bediend van 15.30 uur tot 20 uur

Om de veiligheid van alle deelnemers te waarborgen, zal premetrostation Groenplaats van 15.30 uur tot 20 uur niet bediend worden door De Lijn om te voorkomen dat het te druk wordt in het station. Elk perron heeft slechts één uitgang die ook als ingang dient, waardoor er te veel mensen in het station zouden zijn. De trams zullen gedurende de hele dag wel stoppen in station Meir, dat zich vlakbij bevindt en meer toegangen tot de perrons heeft, waardoor toekomende en vertrekkende reizigers makkelijker gescheiden kunnen worden.

Tijdens piekmomenten van instroom zal De Lijn deelnemers en supporters doorverwijzen naar de voetgangerstunnel of de overzetboten, omdat de trams richting Linkeroever vol zullen zitten met bezoekers vanaf Antwerpen-Centraal en de randparkings.

Tijdens de uitstroom zal de halte Groenplaats volledig afgesloten worden. Voor reizigers die naar het treinstation willen gaan, zijn er alternatieven beschikbaar.

• naar station Antwerpen-Centraal te voet via de Meir en De Keyserlei
  • naar station Antwerpen-Centraal vanaf Premetrostation Meir
  • naar station Antwerpen-Berchem met tramlijn 4 vanaf halte Meirbrug

F. Van Eeden en Halewijn

Tijdens de uitstroom (tussen 14.30 uur en 19.30 uur) worden de haltes Halewijn en F. Van Eeden telkens in één richting afgesloten:

• aan halte F. Van Eeden kan men alleen richting Rechteroever;
  • aan halte Halewijn kan je richting Regatta, het eindpunt van lijn 15, het nieuwe parkeergebouw ‘P+R Linkeroever’, het eindpunt van tramlijnen 5 en 9, of met lijn 3 tot in Zwijndrecht en P+R Melsele;
  • Op het F. Van Eedenplein creëert De Lijn twee wachtzones:
    • richting Sportpaleis (en Merksem)
    • richting station Antwerpen-Centraal
  • Reizigers wachten buiten voor het premetrostation. De lijncontroleurs coördineren de situatie en zorgen dat ze veilig en gefaseerd binnen kunnen.
  • Trams richting Sportpaleis (lijnen 3 en 5) stoppen vooraan, trams richting Antwerpen-Centraal (lijnen 9 en 15) stoppen achteraan.

Aangepaste trajecten bus en tram

Om de deelnemers veilig te laten lopen, past De Lijn op zondag 23 april ook de reiswegen aan van vier tramlijnen en acht buslijnen.

Het gaat vooral om lijnen die het parcours van de Baloise Antwerp 10 Miles kruisen in Antwerpen.

• Tramlijn 1 bedient de Bolivarplaats niet en rijdt in omleiding via de Brederodestraat naar het eindpunt Zuid.
  • Tramlijn 4 bedient de Bolivarplaats en Museum van Schone Kunsten niet en rijdt in omleiding via De Vrièrestraat en Geuzenstraat naar Nationalestraat. Van daar volgen de trams hun normale reisweg.
  • Tramlijn 7 rijdt niet naar het Eilandje (MAS) en heeft haar eindpunt aan de keerlus Groenplaats.
  • Buslijnen 93, 95, 99 rijden niet naar Van Eedenplein en hebben hun eindhalte aan Regatta
  • Buslijnen 180, 181, 182 en 183 rijden niet via Museum van Schone Kunsten en rijden in omleiding via De Vrièrestraat en Geuzenstraat naar het eindpunt Groenplaats.
  • Buslijn 17 rijdt tussen 11 en 18 uur niet naar Brouwersvliet en heeft haar eindpunt op het Sint-Jansplein.
  • Buslijn 36 rijdt die dag niet, tijdens de dagen van de op- en afbouw volgt buslijn 36 een omleiding op Linkeroever (te raadplegen via de omleidingsberichten).

Meer info over de Baloise Antwerp 10 Miles op Alles over de Baloise Antwerp 10 Miles en op de website van De Lijn www.delijn.be/10miles