De Lijn zet de vensters open: verluchten als preventieve maatregel tegen corona, ook als het vriest

Volgens internationale wetenschappelijke studies ligt de sleutel voor het lage besmettingsgevaar bij openbaar vervoer bij: het correct dragen van een mondmasker, regelmatig poetsen én verluchten.  De Lijn zet daarom al sinds het begin van de pandemie in op ventilatie en verluchting van haar voertuigen. Maar de openbaarvervoermaatschappij roept haar reizigers en chauffeurs nu op om ook bij koude temperaturen de ramen open te zetten en te laten open staan.

Verluchten = goede CO2-waarden

In gesloten, slecht geventileerde ruimtes kunnen microdruppels (zoals infectueuze druppels van het covid-19 virus) tot 3 uur lang in de lucht blijven en mensen besmetten. Een goede indicator om te weten of een ruimte voldoende verlucht is, is de CO2-waarde. De Lijn heeft daarom recent op verschillende bussen en trams, zowel in het reizigersgedeelte als in de stuurpost CO2-metingen uitgevoerd. Het ging om eerste metingen, er is verder uitgebreid onderzoek gepland met een externe, onafhankelijke firma. Doel is om tot een representatief en gegrond rapport te komen.

Maar die eerste resultaten tonen onmiskenbaar aan dat in een bus of tram waar de vensters open staan, de waarden goed zijn. En omgekeerd: in een bus of tram waar de vensters gesloten zijn, lagen de CO2-waarden hoger.

Gooi de ramen open

De Lijn vraagt haar reizigers en chauffeurs daarom met aandrang om de vensters open te zetten en als ze open staan, open te laten. Ook tijdens deze week van grote koude.

De Lijn heeft vandaag drie types vensters op haar voertuigen.

• Op de oudste bussen en trams vind je gewone klapvensters en dakvensters die je manueel kan openen. Chauffeurs zetten vensters open bij de start van de rit. Aan de reizigers vraagt De Lijn om de vensters te laten openstaan. Er worden daarom momenteel extra stickers (zie afbeelding) gekleefd met de boodschap ‘deze venster staat open voor jouw gezondheid’.
  • Bussen die tussen de 6 en 10 jaar oud zijn, hebben een automatische koppeling tussen de airco of verwarming en de vensters. Zet je de verwarming (of airco) op, dan sluit het venster automatisch. De Lijn heeft daarom beslist om voor dit type een software aanpassing door te voeren. De automatische koppeling kan zo afgezet worden. Deze aanpassing is ondertussen op een deel van de voertuigen doorgevoerd.
  • Tot slot zijn er op de meest recente bussen klapvensters die je manueel kan openen. Ook op deze vensters worden stickers gekleefd die aansporen om de vensters open te laten.