De Lijn zoekt 195 medewerkers met jobdag op 23 september

’s Avonds (mogelijk) met contract naar huis

Wie op 23 september solliciteert op de jobdag van De Lijn in Sint-Niklaas en Grimbergen, maakt kans om ’s avonds met een contract naar huis te gaan. Met de jobdag zet de vervoermaatschappij haar vacatures in de kijker voor chauffeurs en technici in Antwerpen, Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant. In totaal kunnen 195 mensen aan de slag. Eind augustus had De Lijn bijna 80 procent van de vacatures voor buschauffeur en trambestuurder voor 2017 ingevuld. De aanwervingen zitten daarmee op schema.

136 chauffeurs en 59 technici

Met een jobdag op twee centrale locaties gaat De Lijn op zoek naar nieuwe medewerkers voor Antwerpen, Oost-Vlaanderen en de Vlaamse rand rond Brussel. Tegen eind dit jaar wil de vervoermaatschappij nog 136 chauffeurs en 59 technici aanwerven. De jobdag in Grimbergen mikt op mensen die in Mechelen en de Vlaamse rand aan de slag willen. In Sint-Niklaas zijn jobs in de aanbieding in Antwerpen en Oost-Vlaanderen.

Nieuwe chauffeurs wacht een job in de stelplaatsen van o.a. de regio’s Dilbeek, Gent, Mechelen en Antwerpen. De technici kunnen aan de bak in elke provincie. Behalve voertuigmecaniciens gaat het ook om mensen met een achtergrond in elektriciteit en elektronica. De moderne trams en bussen zitten boordevol hoogtechnologische onderdelen. Technici komen terecht in onder andere Kessel-Lo, Turnhout en Sint-Niklaas.

Met contract naar huis

Nieuw aan de jobdag is dat kandidaat-chauffeurs de dag zelf alle selecties kunnen doorlopen, behalve de medische keuring: die volgt later. De voorwaarde is dat ze zich uiterlijk zondag 17 september inschrijven op www.delijn.be/jobdagen. Vervolgens vullen ze online enkele tests in. Sollicitanten die op de jobdag slagen voor de tests, gaan ’s avonds met een contract naar huis. De enige voorwaarde is dat de arbeidsgeneesheer hen later geschikt verklaart voor de job. De selectieproeven op de jobdag zijn dezelfde als die voor chauffeurs die op de klassieke manier solliciteren. Ook spontane sollicitanten en late inschrijvers zijn welkom op de jobdag. Zij kunnen de tests op een later tijdstip afleggen.

‘Gemiddelde anciënniteit van 12 jaar’

Directeur-generaal Roger Kesteloot wijst erop dat mensen vaak lang voor De Lijn blijven werken:

‘De gemiddelde anciënniteit van twaalf jaar toont aan dat mensen graag en lang voor De Lijn werken. Door mensen te laten proeven van de openstaande jobs gaan we op zoek naar nieuw bloed. Als je klantgericht bent en graag met mensen samenwerkt, kan je bij De Lijn rekenen op een stabiele baan dichtbij huis met een mooi voordelenpakket. Eind augustus hadden we al 506 van de 642 voorziene vacatures voor bus en tram ingevuld. Daarmee zitten onze aanwervingen mooi op schema.’

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts:

‘We investeren recordbedragen in nieuwe bussen en nieuwe trams, maar we hebben ook vakmensen nodig zodat al dat rollend materieel kan blijven rollen. De dienstverlening van het openbaar vervoer blijft afhankelijk van professioneel personeel. Misschien zijn we wel naar jou op zoek. Je komt terecht in een boeiend bedrijf in volle transitie.’

Sollicitatiebussen vanuit Antwerpen, Gent, Aalst en Mechelen
Om het solliciteren te vergemakkelijken, legt De Lijn voor het eerst sollicitatiebussen in om de kandidaten naar de jobdag te brengen. Vanuit Antwerpen en Gent vertrekken bussen naar Sint-Niklaas, vanuit Aalst en Mechelen gaat het naar Grimbergen. Wie niet met de bus komt, kan om 9.30 uur terecht in de stelplaatsen van Grimbergen en Sint-Niklaas.

Kandidaat-chauffeurs maken proefrit met de bus

Al wie interesse heeft, kan meteen kennismaken met toekomstige collega’s. Daarnaast krijgen de geïnteresseerden een rondleiding en mogen ze op de stelplaats onder begeleiding van een instructeur een proefritje maken met een bus. In Sint-Niklaas kunnen technici in spe kennismaken met de leerbus. Dit is een lijnbus waaraan mensen kunnen sleutelen om kennis te maken met een job als technicus.

Informatie voor sollicitanten
Alle details over de jobdag staat op www.delijn.be/jobdagen. Ook informatie over de haltes en vertrektijden van de sollicitatiebussen is daar te vinden.

Cijfers: hoeveel vacatures in elke regio?

121 buschauffeurs & 15 trambestuurders

• Antwerpen: 45 buschauffeurs en 15 trambestuurders voor de regio’s Antwerpen, Mechelen en Turnhout
  • Oost-Vlaanderen: 25 buschauffeurs voor regio Gent
  • Vlaams-Brabant: 51 buschauffeurs voor de regio’s Grimbergen en Dilbeek