De Lijn zoekt technici in regio Mechelen

Er moesten de voorbije weken frequent ritten geschrapt worden in de regio Mechelen omwille van verschillende redenen.

Door structurele besparingen in het verleden werd er niet voldoende geïnvesteerd in de verjonging van de vloot van De Lijn. De busvloot van de stelplaats Mechelen is daardoor ook verouderd. ​

Ondertussen wordt er wel opnieuw geïnvesteerd in nieuwe voertuigen, maar de nieuwe bestelde (elektrische) voertuigen stromen voorlopig veel trager binnen dan gepland (De Lijn bestelt voortaan alleen nog elektrische bussen in functie van de verduurzaming van de vloot). ​

Bovendien vragen de Mechelse bussen omwille van de hoge kilometerstand intensiever onderhoud en herstel. De Lijn kampt momenteel met een tekort aan onderhoudspersoneel in regio Mechelen. Daardoor lukte het de voorbije weken niet altijd om het nodige onderhoud en herstel tijdig uit te voeren.

Technicus is en blijft een knelpuntberoep. Dit maakt dat het op sterkte houden van ons technisch team langer duurt dan verwacht. ​

In de tussentijd voorzien we tal van maatregelen om de situatie in stelplaats Mechelen opnieuw te normaliseren: o.a. voertuigen uit andere stelplaatsen tijdelijk in Mechelen inzetten, technici uit andere onderhoudscentra die bijspringen in Mechelen, Mechelse voertuigen tijdelijk elders onderhouden, etc.

Op 28 juni begint de vakantiedienstregeling. Dan vermindert het aantal geplande ritten elk jaar. Met de nu beschikbare bussen kunnen we de vakantiedienstregeling rijden en verwachten we een verbetering van de toestand vanaf juli.

De komende vakantiemaanden gebruiken we om alles op alles te zetten zodat we ook vanaf de start van het nieuwe schooljaar in september terug een betrouwbare dienstverlening kunnen bieden.