Deurne: aangepaste bediening eind oktober

Vanaf eind oktober volgen tram 10 (Wijnegem – P+R Schoonselhof) en bus 410 (Turnhout – Malle – Antwerpen) een grote omleiding in Deurne. De meeste haltes op de Turnhoutsebaan kunnen hierdoor enkele dagen niet worden bediend. Voor bus 410 duurt de omleiding tot en met 4 november 2022.

Fietstunnel

In het laatste weekend van oktober wordt er een nieuwe tunnel aangelegd onder de Turnhoutsebaan voor het Ringfietspad. Deze werf ligt pal op de reisweg van tram 10 en bus 410. Beide lijnen kunnen hierdoor geen gebruik maken van de Turnhoutsebaan in Deurne. Daarom volgen tram en bus tijdens de werken een aangepaste route.

Planning

De omleiding voor de tram duurt van zaterdag 29 oktober tot en met maandag 31 oktober 2022. De bus volgt al een alternatieve reisweg vanaf donderdag 27 oktober, en zal dit doen tot en met vrijdag 4 november. Er moet immers nog nieuw asfalt worden gelegd, wanneer de sporen in de trambedding al opnieuw kunnen gebruikt worden.

Tram 10

Tram 10 zal de reisweg van tram 8 in Deurne-Zuid volgen. Vanuit Wijnegem buigt de tram af naar de Ruggeveldlaan aan de oostzijde van het Rivierenhof. Zo komt hij op de reisweg van tram 8 over de Florent Pauwelslaan en Herentalsebaan. Tram 10 gaat dan net als tram 8 ondergronds aan het kruispunt met de Morckhovenlei. Vanaf premetrostation Zegel volgt tram 10 opnieuw zijn gewone reisweg naar P+R Schoonselhof. De omleiding is dezelfde in de andere richting.

Bus 410

Bus 410 zal omrijden tussen haltes ‘Ruggeveldlaan’ in Deurne en ‘De Roma’ in Borgerhout. De bus gaat ook via Deurne-Zuid, namelijk in beide richtingen via de Ruggeveldlaan, Boterlaarbaan, Herentalsebaan en Stenenbrug.

Niet-bediende haltes

• Schotensesteenweg
  • Venneborg
  • Lunden
  • Gallifortlei
  • Cogelsplein
  • Hof ter Lo
  • Turnhoutsepoort

Kaart omleiding Deurne

Alternatieven

De Lijn raadt haar reizigers aan om te voet of met een ander vervoermiddel naar de dichtstbijzijnde haltes te gaan die wel worden bediend:

• Ruggeveldlaan (op A. Van de Wielelei): tram 10 en bus 410
  • Zegel (premetrostation aan Turnhoutsebaan in Borgerhout): tram 8 en 10
  • Stenenbrug (op Stenenbrug): bus 410
  • Craeybeckx (kruispunt Ter Heydelaan/Confortalei): tram 5
  • Turnhoutsebaan (in Hooftvunderlei): bus 33
  • Atheneum (in Frank Craeybeckxlei): bus 33

Bus 33 (Ekeren – Hoboken) rijdt niet naar het centrum van Antwerpen. Je kan wel overstappen van bus 33 op tram 8 of 10 aan halte ‘Muggenberg’ of op tram 5 aan halte ‘Confortalei’.