Dienstregeling De Lijn nog beperkt verstoord in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen (update 16 uur)

Hinder zal rest van de dag aanhouden

Tijdens het overleg van deze voormiddag tussen de directie van De Lijn en de vakbonden werd een akkoord bereikt. Het ontwerpakkoord dat vorige donderdag werd opgesteld en tijdens de verzoeningsvergadering van afgelopen dinsdag verder werd aangepast, is vanmorgen ondertekend door alle partijen. De Lijn verwacht dat de dienstregeling vanaf morgen opnieuw normaal zal verlopen. Tijdens de avondspits is er nog beperkte hinder in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen die ook de rest van de avond zal aanhouden.

Nog beperkte hinder voor de rest van de dag in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen

In Vlaams-Brabant zullen tijdens de avondspits en de rest van de avond meer dan 8 op de 10 bussen rijden.  De impact van de vakbondsactie is nog steeds het grootst in de Vlaamse Rand rond Brussel.  In regio Leuven blijft er ook nog enige hinder, maar die is minder groot. In Oost-Vlaanderen rijdt meer dan 90% van de bussen uit.  De hinder is daar het grootst in regio Gent. De Lijn is tevreden dat vanaf morgenvroeg haar klanten opnieuw op een normale dienstverlening zullen kunnen rekenen.

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Het net van De Lijn telt ongeveer 1 000 lijnen en 36 000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar circa 11 miljoen ritten. De eigen vloot telt 2250 bussen en 400 trams. De privéfirma's die rijden in opdracht van De Lijn hebben zelf ook bussen. Zij nemen de helft van de buskilometers voor hun rekening.

Met ruim 8000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken nog eens meer dan 2000 mensen.